Wurgcontracten

23 januari 2009

Wurgcontracten

Hilversum heeft een nieuw contract afgesloten voor de thuiszorg. Belangrijk element daarin is de eenheidsprijs .'Geen verschil meer tussen HH1 en HH2' en 'einde aan de wachtlijsten' ronkt de gemeentelijke propagandamachine. Er is echter veel mis met dit nieuwe contract.

De prijs die de gemeente gaat betalen bijvoorbeeld. Die is 19.45 euro. In het hele land zijn onderzoeken gedaan naar de kostprijs van thuiszorg, laatst nog door Price Waterhouse. Al die onderzoeken komen uit op 22 tot 25 euro als laagste prijs. Ex-wethouder Hammer heeft zich begin deze zomer fel verzet tegen een eigen kostprijsonderzoek in Hilversum. Ondanks hard aandringen van de SP kwam dat onderzoek er niet. De wet Bussemaker dwingt de gemeente nu om op 1 oktober meer te gaan betalen. En zelfs dan kiest de wethouder voor de laagst mogelijke prijs en een verhoging op het laatste moment dat de wet toelaat.

schoon raadhuis belangrijker dan thuiszorg
Het gevolg is dat de gemeente 750.000 euro minder kwijt is dan wat ze er van het rijk voor krijgt. Maar, beloofde diezelfde PvdA wethouder, daar gaan we leuke dingen voor doen. Gratis OV bijvoorbeeld voor WMO pas houders. Maar daar is dat geld natuurlijk niet voor bedoeld! Niet alleen leidt het lage tarief tot slechte beloning van thuiszorgmedewerkers, ook thuiszorgorganisatie kunnen het hoofd nog nauwelijks boven water houden. Nog afgelopen week hebben we over deze kwestie gedebatteerd in het raadhuis. De PvdA fractie vond dat we niet op de stoel van de vakbonden moesten gaan zitten, de gemeente gaat niet over het salaris van werkers in de zorg was hun argument. Wij denken dat we ons moeten realiseren dat de thuiszorg voor bijna 100% afhankelijk is van de gemeente. Ze hebben nauwelijks andere klanten. Ze hebben ook niet zelf mogen bepalen wat ze vragen, in de aanbesteding stond gewoon dat we niet meer dan 19.45 willen betalen. Het komt er op neer dat we meer betalen voor het schoonmaken van het raadhuis dan aan de mensen die er voor zorgen dat Hilversumse ouderen langer thuis kunnen blijven wonen.

geen geld voor scholing
En dan de kwaliteit van de thuiszorg. Daar is in het nieuwe contract nauwelijks aandacht voor. Thuiszorgmedewerkers moeten Nederlands spreken en de thuiszorgorganisatie moet een opleidingsplan hebben, dat is het wel zo'n beetje. Wat er in dat opleidingsplan moet staan, of wie dat moet betalen, daar staat niets over. Door de verlaging van de tarieven, want dat is het feitelijk, worden nu al lager geschoolde medewerkers aangenomen en kunnen die ook niet meer worden bijgeschoold. Het komende jaar zal blijken dat dat tot achteruitgang in de kwaliteit van de thuiszorg gaat leiden.
De SP heeft zich de afgelopen maanden tot het uiterste ingespannen om deze aanbesteding niet door te laten gaan. Dat moest allemaal in achterkamertjes, want de aanbesteding had het gemeentelijke stempel 'geheim' gekregen. Pas een week of twee geleden werden de stukken, na veel aandringen, openbaar. Wij hebben de wethouder toen onmiddellijk om een debat gevraagd. Ook al omdat niet alleen wij, maar ook VVD en LH al tijdens de zomernota was opgevallen dat er geld dat bestemd was voor de thuiszorg was ingeboekt voor andere zaken. Nu pas werd duidelijk hoe dat kon.

glimlach
Met deze aanbesteding behoort Hilversum tot één van de slechtst betalende gemeenten als het gaat om de thuiszorg. En dat kan desastreuze effecten hebben voor de kwaliteit van die zorg. Voorlopig lijkt het er nog op dat dat ook de nieuwe PvdA wethouder geen bal kan schelen. Grote woorden over het belang van de thuiszorg heeft ze op de vergadering gesproken, maar er komt geen dubbeltje bij. En vandaag (donderdag) heeft ze met een vriendelijke glimlach de wurgcontracten getekend. Op 4 februari gaat het debat verder. Wij hopen en rekenen dan op een meer oplossingsgerichte houding van de wethouder.