Onderzoek gedwarsboomd?

7 januari 2009

Onderzoek gedwarsboomd?

Gemeente kan of wil cijfers niet leveren

De Hilversumse Rekenkamercommissie (die ik verder de Rekenkamer zal noemen) is een onafhankelijk orgaan dat onderzoek doet naar allerlei aspecten van het gemeentelijk bestuur. Vorig jaar zijn ze een onderzoek gestart naar de onderwijshuisvesting. Dat onderzoek leverde als resultaat op dat er, kort gezegd, niemand enig zicht had op de ontwikkelingen rond onderwijshuisvesting. Er waren afspraken met scholen over nieuwe huisvesting en renovaties, maar niemand wist eigenlijk of er geld genoeg voor was gereserveerd. De Rekenkamer concludeerde dat aanvullend onderzoek dringen gewenst was en liet de gemeenteraad weten dat we rekening moesten houden me een 'zeer ernstige situatie'. Een vervolgonderzoek werd in augustus 2008 gestart.

De gemeente heeft de plicht om voor goede huisvesting voor de Hilversumse scholen te zorgen. Net voor de verkiezingen van 2006 zijn afspraken voor de lange termijn gemaakt met de diverse scholen. In totaal zou de gemeente Hilversum tot 2012 zo'n 45 miljoen aan onderwijshuisvesting uitgeven. Probleem is dat het jaarlijks budget elke keer onvoldoende lijkt te zijn. En dat gaat natuurlijk een keer mis. Straks is het geld op, en dan? Nog erger is dat soms tot het laatste moment onduidelijk is hoeveel geld er eigenlijk bij moet. Zo heeft het college in 2008 bijvoorbeeld nog een dag voor het kerstreces gesproken over het budget voor 2009. Het begint er steeds meer op te lijken dat er niemand is die ook maar enig idee heeft wat er rond onderwijshuisvesting precies moet gebeuren.
Wij waren en zijn daar zeer ongerust over en natuurlijk benieuwd naar het resultaat van het aanvullend onderzoek van de Rekenkamer. Het op te leveren rapport is al een paar keer uitgesteld. Rond kerst kregen we een brief. En die heeft bij ons en bij de PvdA tot totale verbijstering geleid. De Rekenkamer liet ons weten dat er weinig van het onderzoek terecht kwam. De gemeente was niet in staat om te laten weten of de cijfers die de Rekenkamer gebruikte wel klopte. In het kort kwam het er op neer dat de gemeente de rekenkamer niet kon of wilde helpen bij het onderzoek.

Pardon? De Rekenkamer is één van de belangrijkste organen van de gemeente als het gaat om de controle van vaak complexe en ondoorzichtige processen. Bij onderwijshuisvesting kan het zomaar gaan om tien miljoen per jaar. Duidelijk is dat de boel daar niet lekker loopt (om het voorzichtig uit te drukken). Dan kan je als gemeente toch zeker niet een beetje gaan dwarsliggen als de Rekenkamer dat wil onderzoeken? Op eerdere vragen van de PvdA over deze kwestie heeft de verantwoordelijke wethouder geantwoord dat hij, omdat hij onderwerp is van onderzoek door de Rekenkamer, er niet veel over wil zeggen.

Dat gaat lekker, ambtenaren kunnen of willen niet meewerken aan een onderzoek en wethouder Roerig beroept zich op een soort zwijgrecht. Ondertussen vliegen de miljoenen het raam uit.

Wij, de PvdA en de SP, hebben de voorzitter van de Rekenkamer en het voltallig college inmiddels per brief gevraagd om ons tijdens de gemeenteraadsvergadering van 14 januari nader te informeren over deze kwestie. Wij kunnen en willen namelijk niet geloven dat het college van Burgmeester en Wethouders van onze gemeente het per ongeluk of expres laat gebeuren dat een onderzoek van de Rekenkamer wordt gedwarsboomd. Wij zullen het college in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk maken dat het zo niet kan. Het moet voor eens en altijd duidelijk worden wat er mis was en is met de uitgaven op het gebied van onderwijshuisvesting. Wij willen weten hoe we daar als gemeenteraad een betere controle op kunnen uitoefenen. We moeten voorkomen dat we straks geconfronteerd worden met miljoenen uitgaven waarvan niemand weet waar ze vandaan moeten komen. De wethouder moet er simpelweg voor zorgen dat alle gegevens die de Rekenkamer nodig heeft of nodig denkt te hebben, op tafel komen. Of hem dat nou wel of niet bevalt, dat doet er niet toe.