Lage woonlasten in 2009

30 november 2008

Lage woonlasten in 2009

Afgelopen weekend meldde RTL Nieuws de resultaten van een steekproefonderzoek van de Vereniging Eigen Huis. Van 101 gemeenten heeft de Vereniging Eigen Huis op een rijtje gezet hoe de woonlasten voor huizenbezitters volgend jaar zullen uitvallen.

Opmerkelijk is dat gemeente Hilversum de woonlasten volgend jaar het sterkst laat dalen, van alle onderzochte gemeenten! Voor een alleenwonende in een eigen huis gaan de woonlasten omlaag van 564,78 euro naar 552,45 euro (een daling van 2,2%). Voor een gezin in een eigen huis gaan de woonlasten omlaag van 671,46 euro naar 642,33 (een daling van 4,4%).

Volgens Vereniging Eigen Huis stijgen de woonlasten landelijk gezien met zo’n 3%. Voor alleenwonenden zijn de gemiddelde woonlasten 578,17 euro. Voor gezinnen zijn de gemiddelde woonlasten 653,70 euro. Daar zitten de woonlasten in Hilversum dus ruim onder in 2009!
Een belangrijk element in de daling van de woonlasten in Hilversum is de daling van de afvalstoffenheffing. Het geld dat de regionale afvalinzamelaar, het GAD, in de jaarrekening 2007 overhield en teruggaf aan de gemeenten wordt rechtstreeks weer teruggegeven aan de inwoners van Hilversum door het tarief te verlagen. Bovendien is er een kleine eenmalige extra teruggave gegeven van 9 euro voor 1 persoonshuishoudens en 15 euro voor gezinnen.

Ook de andere elementen in de woonlasten van Hilversum zijn laaggehouden. De OZB stijgt met het inflatie-percentage van 3,3%; landelijk stijgt de OZB meer dan inflatie (4,3%). Ook de stijging van het rioolrecht ligt lager dan het landelijk gemiddelde: 3,3% voor alle huishoudens in Hilversum t.o.v. 7,1% landelijk voor 1-persoonshuishoudens en 5,7% voor meerpersoonshuishoudens.

Bij de begrotingsbehandeling heb ik als wethouder Financiën extra ingezet op het laag houden van de rioolrechten. Deze zouden eerst met 4,17% stijgen, maar stijgen nu uiteindelijk met alleen het inflatiepercentage van 3,3%. Het leukste hieraan is dat ik hiervoor een speciale bron van inkomsten heb ingezet: het dividend van Vitens. Hilversum is samen met een grote groep gemeenten en provincies aandeelhouder van het waterbedrijf Vitens. Vitens draait goed en daarom heeft Hilversum in 2008 268.000 euro dividend ontvangen. Ik heb gemeend dat dit geld eigenlijk bestaat uit teveel ontvangen “watergelden” van onze burgers, dus dat dit weer terug moet naar de inwoners. 75.000 heeft dit college ingezet om de rioolrechten laag te houden. De rest is bewaard, om ook in 2010 en verder in te zetten om de woonlasten laag te houden. Hilversum is naar mijn weten de eerste gemeente of provincie die het dividend van het waterleidingbedrijf teruggeeft aan haar burgers!
In 2010 zullen de tarieven voor afvalstoffenheffing waarschijnlijk stijgen t.o.v. het lage tarief van 2009. Maar op dit moment zitten de woonlasten voor de inwoners in 2009 onder het landelijk gemiddelde. En dat komt in deze tijden van economische tegenwind goed uit.

Eergisteren waren wethouders Jan Rensen, Ton Roerig en ik bij de presentatie van de Economische Tussenbalans voor Hilversum van de Kamer van Koophandel. Ook voor bedrijven scoort Hilversum goed, waar het gaat om lokale belastingen: Het OZB-tarief voor bedrijven in Hilversum ligt onder het landelijke gemiddelde én onder het regionale gemiddelde.

De conclusie is dat de lokale belastingen in 2009 in Hilversum laag uitpakken voor zowel inwoners als bedrijven!

Karin Walters, wethouder