Een betere wereld

19 november 2008

Een betere wereld

Tijdens een bijeenkomst in het raadhuis werd aan de SP gevraagd wat we ervan vonden om van Hilversum een Milleniumgemeente te maken. Een gemeente die zich inzet om er een betere wereld van te maken. Hoe kun je daar nu tegen zijn? Je zou je kunnen afvragen of het zin heeft, maar ook alle kleine beetjes helpen. Maar pak het wel actief op, concreet, hier en nu. En op initiatief van onze eigen SP-wethouder waren we eigenlijk stiekum al begonnen met de koffie.

Het plaatsen van extra bordjes bij de toegangswegen van het dorp, of precies de 100ste gemeente zijn die "Milleniumgemeente" wordt, dat geeft de SP geen warm gevoel. Ook het aangaan van stedenbanden is voor ons geen doel of noodzaak, en we zien dat die stedenbanden vaak tot onnodige kosten leiden om ambtenaren en bestuurders heen en weer te vliegen over de planeet. Daarvoor moeten dan weer klimaatbosjes geplant worden om de CO2-uitstoot te compenseren. Ook de term "Milleniumgemeente" is ongelukkig en wordt door de inwoners van Hilversum natuurlijk nooit vanzelf begrepen. Maar de gemeente heeft wel een verantwoordelijkheid te dragen. We zien genoeg aanknopingspunten om positief te kunnen zijn.

Wethouder Roerig leeft op
We zien dat het plaatsen van de bordjes bij wethouder Roerig wel warme gevoelens los kan weken. Want stel je voor dat we de 100ste gemeente zijn, dat zal toch een media-aandacht geven, we zagen de wethouder glunderen en opleven. Vooruit, dat gunnen wij de wethouder. Vooral omdat de inzet van dit college op het gebied van duurzaamheid complimenten verdient. We weten dat het niet blijft bij die media-aandacht en de mooie ingewikkelde woorden. Zonder dat in het collegeprogramma teveel afspraken zijn gemaakt, is de gemeente Hilversum best goed bezig. De inkoop van groene stroom en Max Havelaar koffie, ondersteuning voor de Wereldwinkel, de inspirerende duurzaamheidsbijeenkomsten voor het bedrijfsleven, de pluim voor het duurzaam inkoopbeleid. Een paar voorbeelden waarom we eigenlijk al een "Milleniumgemeente" zijn.

Een betere wereld begint in Hilversum
De insteek zou wat de SP betreft moeten zijn: "Een betere wereld begint in Hilversum", niet omdat dat onze verkiezingsslogan is geweest, maar omdat dat werkelijk zo is. Door bijvoorbeeld het inkopen van Fairtrade producten creëert de gemeente voorwaarden in ontwikkelingslanden waardoor bijna alle milleniumdoelen een stukje dichterbij komen. Het is uiteraard niet zo dat we er dan zijn, maar het is een begin.
De suggesties over een volledige Fairtrade-gemeente, gericht op eerlijke handel, ziet de SP dus wel zitten. De impact van onze gemeente op de wereld inzichtelijk maken, en zorgen dat we voorkomen dat de gemeente door de inkoop van bijvoorbeeld fout hout ergens in de wereld onbedoeld leed aanricht. Een voorbeeld van een mogelijk startpunt kan een "ecologische voetafdruk" zijn voor de gemeente. Hiermee kan je inzichtelijk maken hoeveel vierkante kilometers aarde voor Hilversum gebruikt worden. Prioriteiten leggen bij de inkoop van lokale producten, 100% duurzaam inkopen, schone voertuigen, als je toch geld uit gaat geven, denk er even over na of er een alternatief is, het hoeft niet eens gek veel meer te kosten.

Inspireren, en je laten inspireren
Een van de suggesties die gedaan wordt door de organisatie rond de milleniumgemeentes is het inspireren van je directe omgeving. Een goede partner hierbij zou bijvoorbeeld Nike kunnen zijn. Dit bedrijf schijnt gezocht te hebben in de regio naar biologische catering. Door de handen ineen te slaan, kan je hier misschien meer bereiken. Ook bij de duurzaamheidsbijeenkomsten heeft dit bedrijf zich regelmatig laten zien en horen. De beeldvorming rond slechte arbeidsomstandigheden in de productiehallen bestrijdend, proberen ze zich in te zetten voor bijvoorbeeld de toepassing van Cradle to Cradle. Heel kort samengevat: het toepassen van materialen die geen gifstoffen verspreiden, en het hergebruik van afval als grondstof voor nieuwe producten. Maar denk ook aan de kleinere ondernemers, zoals bijvoorbeeld De Rifwachter, die de gemeenteraadsleden wisten te enthousiasmeren tijdens de duurzaamheidsbijeenkomsten.

Concreet, hier en nu
En al die termen: Milleniumgemeente, Duurzaamheid, Fairtrade, Ecologische Voetafdruk, Cradle to Cradle. Dat is allemaal mooi, maar begin als gemeente met concrete acties hier en nu, voor een beter wereld. Blijf koffie kopen die onder eerlijke omstandigheden is geplukt en breidt dit uit naar andere producten. En ga door met armoedebestrijding op lokaal niveau, dit valt ook onder milleniumdoelstellingen. Het tegengaan van de nog steeds groeiende tweedeling. Energiebesparing bij de sociale woningbouw, mensen die niet op de tocht hoeven te zitten in door de woningbouwcorporaties slecht onderhouden woningen. En daar krijgen wij nu een warm gevoel van.

Meer informatie op www.milleniumgemeente.nl