Zwarte Piet

23 oktober 2008

Zwarte Piet

De voorzitter van de huisartsenpost Blaricum heeft in de krant laten weten dat de huisartsen, nu de eerste hulp in ziekenhuis Hilversum verdwijnt, niet op willen draaien voor de gevolgen daarvan. Ze zegt daarbij een paar opmerkelijke dingen. Mevr. Lanphen zegt bijvoorbeeld dat het gaat om een “ongemak” dat de Hilversummers maar voor lief moeten nemen. Wij beschouwen de zich steeds verder terugtrekkende zorg niet als een ongemak, maar als een flinke achteruitgang van de zorg.

Het gaat bij zorg niet alleen om de vraag of de ambulance er wel precies binnen de gestelde zoveel minuten en tig seconden kan zijn, het gaat ook om de gedachte dat zorg bij mensen om de hoek hoort. Hilversummers hoeven niet het beste ziekenhuis van Nederland op de hoek te hebben, dat mag best in Utrecht of Amsterdam staan. Voor de dagelijkse zorg is een huisarts en/of eerste hulp dichtbij veel belangrijker. Voor ouderen of mensen die slecht ter been zijn is dat zelfs noodzakelijk. De voorzitter van de huisartsenpost stelt zich eerlijk gezegd ook wat al te gemakkelijk op als slachtoffer als ze stelt dat de huisartsen er allemaal ook niks aan kunnen doen. Het ziekenhuis heeft in de discussie over het verhuizen naar Blaricum nou juist gezegd dat de huisartsen een grote voorkeur hadden voor Blaricum en dat dat argument voor haar zwaarwegend was. Het “platform acute zorg”, een samenwerkingsverband tussen onder andere GGD en alweer huisartsenpost heeft de gemeenteraad per brief laten weten dat het allemaal prima in orde is met de zorg in Hilversum. Er gaat weliswaar een ziekenhuis dicht, maar dat kan volgens hen helemaal geen kwaad. Al met al lijkt mevr, Lanphen een actieve rol te spelen in de manier waarop zorg in Hilversum vorm krijgt. Dan geeft het geen pas om zich nu te verschuilen en in de krant te zeggen dat het haar probleem niet is en dat we niet bij haar moeten zijn.

Op óns kunnen de huisartsen rekenen
Laat duidelijk zijn dat de SP helemaal geen probleem heeft met welke huisarts ook. Wij weten dat ze hard moeten werken voor relatief weinig geld. Wij kennen de tegenwerking van het ministerie als het gaat om zorg dicht bij mensen. De SP steunt de huisartsen dan ook in hun strijd met de minister om meer aandacht voor hun werkdruk en een betere beloning. De huisartsen kunnen op óns rekenen. Waar wij ons wel tegen verzetten is dat er allerlei clubjes zijn die beslissen wat goed voor Hilversummers is zonder het de Hilversummers te vragen. De ziekenhuisdirectie doet wat ze zelf wil, er is geen patiënt gevraagd wat hij of zij er van vindt dat de vestiging in Hilversum verdwijnt. Ja, er is een cliëntenraad, maar de directie maakt uit wie daar in komt. Dan het “platform acute zorg”, daar komt ook al geen gewone Hilversummer aan te pas, maar ze laten wel doodleuk weten dat het allemaal hartstikke in orde is. De voorzitter van de huisartsenpost Blaricum laat tenslotte weten dat het haar probleem niet is. Wij zijn er van overtuigd dat individuele huisartsen de problemen van hun patiënten wel willen zien. Daarom ook vragen wij alle Hilversummers om aan hun eigen huisarts te vragen of die zo’n huisartsenpost een goed idee vindt.

Boodschap
Voor mevr. Lanphen heeft de SP een duidelijke boodschap. Het zijn niet de huisartsen, het ziekenhuis of uzelf die de zwarte piet krijgen. De zwarte piet ligt bij 83.000 Hilversummers die straks verstoken zijn van fatsoenlijke en bereikbare zorg in hun eigen gemeente. En dat, zou mevrouw Lanphen nou juist wel een zorg moeten zijn.