Is er een dokter in de buurt?

17 oktober 2008

Is er een dokter in de buurt?

De plannen van de directie om Ziekenhuis Hilversum te slopen en er een “zorghotel” voor in de plaats te zetten leiden tot allerlei acties. Zo heeft de gemeenteraad al weer enige tijd geleden het college per motie gevraagd om alles in het werk te stellen om zoveel mogelijk “zorg” in Hilversum te behouden.

Wethouder Hammer, die zorg in zijn portefeuille heeft, liet ons afgelopen week weten dat hij eigenlijk een beetjes is vastgelopen. En dat terwijl de wethouder zo goed als alles rond heeft. Tergooi Ziekenhuizen wil wel ruimte beschikbaar stellen in dat door hun te bouwen zorghotel. De zorgverzekeraar AGIS wil het wel betalen. Dan heb je alleen nog een paar doktoren nodig. En die willen niet. Tot onze stomme verbazing schreef de wethouder dat de lokale huisartsen niet eens met hem willen praten. Ze hebben hem telefonisch laten weten dat de landelijke huisartsenvereniging allerlei ruzies over betaling en werkdruk heeft met het ministerie en dat ze niet van plan zijn om meer te gaan doen zolang die kwesties niet zijn opgelost.

Wij zijn verbijsterd. Onze eigen Hilversumse huisartsen laten ons blijkbaar gewoon in de steek omdat hun landelijke vereniging ruzie heeft met de minister! Zouden alle Hilversumse huisartsen dat nou echt zo willen? Dat kunnen we bijna niet geloven.

Er zijn huisartsenposten waar veel diensten niet vervuld worden door de “normale” huisartsen maar door basisartsen, huisartsen in opleiding of huisartsen die net klaar zijn met hun opleiding maar nog geen eigen praktijk hebben. Die artsen willen graag ervaring opdoen en onze eigen huisartsen kunnen natuurlijk ook geen 24 uur per dag werken. Dus worden de diensten van onze eigen huisartsen uitbesteed aan die artsen. Wij hebben de wethouder gisteren gevraagd of we dan als gemeente niet onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Als de zorgverzekeraar bereid is te betalen, dan kunnen we toch zeker ook zelf wel beginnende artsen inhuren om die diensten in de Huisartsenpost Hilversum te doen? Als de huisartsen ons in de steek laat zullen we zelf iets moeten doen!

De wethouder was enigszins verrast door ons voorstel en ook de rest van de raad vond dat we maar eens uitgebreider moesten spreken over deze kwestie om te zien welke mogelijkheden er zijn. Binnenkort gaat de gemeenteraad er dan ook verder over praten. Tot die tijd lijkt het ons een goed idee dat alle Hilversummers hun eigen huisarts vragen hoe die over deze zaak denkt. Als u niet zo vaak bij de huisarts komt, stuur hem dan een briefje met die vraag. Een voorbeeld voor zo’n brief vindt u hier.

Wij willen natuurlijk graag weten of en hoe uw huisarts reageert. Laat het ons weten via huisartsenposthilversum@hotmail.com

Luister naar een interview op RTV Noord-Holland
 Kijk naar het nieuwsitem TV Noord-Holland