Vertrek wethouder Hammer

9 september 2008

Vertrek wethouder Hammer

Wethouder Hammer heeft aangekondigd dat hij gaat vertrekken. Hij ruilt zijn huidige positie als wethouder Wonen, Welzijn en Zorg in voor een baan als directeur/bestuurder bij MEE op de Veluwe. Dat Hammer vertrekt is wat de SP betreft om meerdere reden een verlies voor Hilversum.

Op de eerste plaats verliezen we een kundig bestuurder. Ben Hammer is de enige wethouder in het huidige college die er al langer dan de vorige verkiezingen zit. Dat maakt dat hij, naast de Burgemeester, in de afgelopen jaren de stabiele factor in het college was die nog enigszins zicht had op wat er in het verleden wel of niet was gebeurd. Ben Hammer is volgens ons ook een echte PvdA bestuurder. Weliswaar gedreven door idealen maar ook altijd met oog voor de realiteit. Een wethouder ook met lastige onderwerpen zoals Lieven de Key en De Cocon. Wij weten dat de vormen die het verzet tegen met name die laatste plannen aannam, hem ook persoonlijk geraakt heeft. We weten ook dat hij zich wel eens stoorde aan de kwalificaties die wij als SP gebruikte voor plannen van hem waar wij het niet mee eens waren. En misschien waren die soms ook wel wat kort door de bocht. Het koste soms veel moeite om Ben Hammer te overtuigen van iets dat je als raadslid wilde, maar als je hem had overtuigd dan kon je ook op hem rekenen. Al met al verliezen we een bestuurder waar we het lang niet altijd mee eens waren maar waar je in ieder geval op kon vertrouwen.

Dat verlies is niet het enige. Ben Hammer is alweer de tweede wethouder in deze collegeperiode die opstapt. Het vertrek van een wethouder leidt altijd tot een breuk in de continuïteit van beleid. Dat is lastig voor de rest van het college, lastig voor de ambtenaren, lastig voor de gemeenteraad en lastig voor de inwoners van Hilversum. Allerlei zaken die de vertrekkende wethouder onder handen had lopen toch enigszins vertraging op, of we dat nou leuk vinden of niet. Daarom moet het tussentijds vertrek van een wethouder een uitzondering zijn. In Hilversum lijkt het echter regel te worden. Dat is een slechte zaak en we moeten ons afvragen hoe dat komt.

Dan speelt er natuurlijk ook nog de vraag hoe “netjes” zo’n vertrek nou eigenlijk is. Voorop staat dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft en moet nemen. Als je het niet meer naar je zin hebt, en/of je vindt elders een betere baan, dan moet je opstappen. Niemand zit te wachten op een wethouder die eigenlijk weg wil. Maar, als je een baan als wethouder aanneemt, dan betekent dat ook dat je bereid moet zijn om de hele rit uit te zitten. Tussentijds opstappen moet echt een uitzondering zijn. Wat de SP betreft kan het eigenlijk alleen als er een onoplosbaar verschil van mening ontstaat tussen het beleid van een wethouder en de rest van het college. Of, als de raad het vertrouwen in een wethouder opzegt. Dat is hier allemaal niet het geval. Iedereen, vriend en vijand, is verrast door het vertrek van Wethouder Hammer. De wethouder gaat naar eigen zeggen ook niet weg omdat hij het niet naar zijn zin heeft, maar omdat hij een nieuwe kans en uitdaging ziet op een andere plek. Dat is een keus die we zullen moeten accepteren, of we dat nou leuk vinden of niet.