Thuiszorg krijgt het moeilijk

10 september 2008

Thuiszorg krijgt het moeilijk

Voor het zomerreces schreven we op deze site (lees hier) al over onze zorgen rond de nieuwe aanbesteding van de thuiszorg. Het probleem was toen dat de informatie die wij hadden nog geheim was en we dus nauwelijks konden ingaan op de vraag waar we dan zo ongerust over waren en zijn. Inmiddels is de aanbesteding openbaar en zijn een aantal onderdelen van de betreffende stukken dus niet meer geheim. Het probleem is even simpel als pijnlijk.

De gemeente Hilversum heeft in zijn aanbesteding staan dat ze niet meer dan 19.45 per uur wil betalen voor de thuiszorg. Die 19.45 euro is overigens niet het salaris dat een thuiszorgmedewerker krijgt, maar het totale bedrag dat de gemeente per uur wil betalen, inclusief alle overheadkosten.

In het hele land heeft de thuiszorg het moeilijk. Medewerkers worden ontslagen of worden gedwongen om voor minder geld te gaan werken. Niet omdat er geen werk is, maar omdat gemeenten er te weinig voor willen betalen. Het gevolg is dat het steeds moeilijker wordt om mensen te vinden die in de thuiszorg willen werken, en dat leidt er natuurlijk weer toe dat steeds meer mensen steeds langer moeten wachten voor ze thuiszorg krijgen. De prijs die gemeenten betalen voor een uur thuiszorg varieert nogal. Het schommelt tussen de 21.50 en 25.00 euro per uur. Er zijn door vakbonden en allerlei andere organisaties berekeningen uitgevoerd die als uitkomst hebben dat dat ook zo’n beetje het juiste tarief is. Met minder kunnen thuiszorgwerkers gewoon niet voldoende salaris betaald krijgen. In Hilversum vindt de wethouder dat 19.45 euro genoeg is. Onduidelijk is waarom hij dat vindt. In veel gemeenten is voor de aanbesteding van start ging, een onafhankelijk kostprijsonderzoek gedaan. Afhankelijk van lokale factoren komt ook daar steeds een bedrag uit tussen de 21.50 en 25.00 euro.

Toen wij in het toen nog geheime stuk lazen wat het maximaal te betalen bedrag was, hebben wij bij de wethouder aangedrongen om het bedrag te verhogen. Toen hij dat niet wilde hebben we gevraagd om dan in ieder geval zo’n kostprijsonderzoek te laten doen. Daar voelde hij echter ook niets voor. Inmiddels hebben wij via onze contacten in de lokale thuiszorg te horen gekregen dat de geboden 19.45 een onmogelijke opgave is. Ze kunnen het voor die prijs niet doen en overwegen om dan maar niet in te schrijven. Gevolg kan zijn dat er zo’n 600 medewerkers worden ontslagen.

Wij snappen niet dat de wethouder zo weinig geld over heeft voor de thuiszorg. Nog minder begrip hebben we voor het feit dat de wethouder niet eerst een kostprijsonderzoek heeft laten doen. Wij kunnen ons niet voorstellen dat een van de laatste wapenfeiten van wethouder Hammer het ontslag van 600 thuiszorgmedewerkers wordt en daarmee de Hilversummers die afhankelijk zijn van die thuiszorg in de kou laat staan als hij naar zijn nieuwe baan op de Veluwe vertrekt. Wat ons betreft moet dat kostprijsonderzoek er komen, zodat er geen misverstand kan bestaan over het juiste tarief.