Stand van zaken ziekenhuisactie

1 september 2008

Stand van zaken ziekenhuisactie

Het lijkt stil rond het sluiten van Ziekenhuis Hilversum en de vraag of er nu wel of niet een huisartsenpost komt in Hilversum om het verlies aan zorg te beperken. Toch gebeurt er wel van alles.

Zo hebben eind augustus de Samenwerkende Bonden van Ouderen in Hilversum (SBOH) via een stuk in de Gooi en Eemlander laten weten dat zij vinden dat de ouderen van Hilversum niet gebaat zijn bij zorg op afstand, zoals die nu door het ziekenhuis geboden gaat worden. Ook de SBOH pleit voor zorg om de hoek. Daarbij valt het ook hun op dat zo goed als alle partijen een oplossing zien in een huisartsenpost in Hilversum en ook bereid zijn om daar hun medewerking te verlenen. Bijna alle partijen, want de huisartsen lijken nog steeds niet van plan om ook maar iets te doen. Dat wordt nog eens onderstreept door een brief van Primair Huisartsenposten die we de afgelopen week ook in de bus kregen. Primair, een soort administratiekantoor voor de huisartsenposten in Midden-Nederland liet weten dat zij niets zien in een extra huisartsenpost. Niet efficiënt en veel te duur volgens deze club. Geen woord over de achteruitgang in zorg die het verdwijnen van Ziekenhuis Hilversum betekent. Eerlijk gezegd vinden wij het van geen enkel belang wat een clubje van boekhouders en secretaresses vindt van de vraag of er wel of niet een huisartsenpost in Hilversum moet komen, maar we blijven ons wel verbazen over het feit dat dat soort clubs alleen maar kijken naar financiële aspecten en geen enkele aandacht lijken te hebben voor de zorg aan Hilversummers.

Voorlopig zijn de acties rond het verdwijnen van het ziekenhuis nog niet opgehouden. Binnenkort start Marco van Stralen met zijn publieksactie voor een huisartsenpost in Hilversum en we weten dat ook Wethouder Hammer de strijd nog niet heeft opgegeven. Een ook wij blijven actief. Met Marco van Stralen hebben we afgesproken dat we zijn actie van harte ondersteunen en dat we afwachten hoe dat zich verder ontwikkelt. We hopen dat die actie nu snel van de grond komt en zijn benieuwd of de Hilversumse huisartsen bereid zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen en eindelijk eens de koppen bij elkaar steken om tot goede afspraken te komen voor het realiseren van een huisartsenpost in Hilversum.

Lees de brief van de SBOH
 Lees de brief van Primair