En wie krijgt de rekening?

27 september 2008

En wie krijgt de rekening?

De Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMA) heeft een aantal thuiszorginstellingen, waaronder die in Hilversum, een boete opgelegd. De NMA heeft namelijk geconstateerd dat de instellingen onderling afspraken hebben gemaakt over de verdeling van werk. De thuiszorginstellingen zeggen echter dat ze juist moeten samen werken om de kosten zo laag mogelijk te houden en dat die samenwerking nou juist door de wetgever is bedoeld met de invoering van marktwerking in de zorg.

Dat kan nog een fijne ruzie en bijbehorende rechtszaak worden de komende tijd. Wie er ook gaat winnen, wij weten wel wie er de dupe worden. De mensen die afhankelijk zijn van de thuiszorg zullen er voor moeten opdraaien. Want of er nou een boete betaald moet worden of rechtszaken gevoerd, het gaat een hoop geld kosten. Geld dat niet aan zorg besteed kan worden. En zo wordt het alsmaar gekker. We worden als belastingbetaler niet alleen de dupe van steeds slechter wordende zorg, maar we mogen ook opdraaien voor het gerommel van dik betaalde bestuurders en het falen van het experiment met marktwerking.

Er wordt in de wereld van de thuiszorg heel wat afgerommeld. En veel bestuurders verdienen veel geld terwijl je je kunt afvragen of ze dat wel waard zijn. Lees het rapport van de SP hierover van een paar weken terug. Wij kunnen niet beoordelen wat er hier nu weer precies aan de hand is, maar wat we wel weten is dat privatisering van zorg de patiënten in ieder geval niets heeft opgeleverd. De beschikbare tijd voor thuiszorg is alleen maar korter geworden, werknemers in de zorg krijgen steeds minder betaald, ziekenhuizen fuseren en sluiten in het hele land. Ook in Hilversum.

Wat betekent deze hele kwestie nou voor de Hilversummers die thuiszorg nodig hebben? Op termijn zal er vast en zeker weer bezuinigd moeten worden. Dat worden nog slechtere salarissen voor de werkers in de zorg en nog minder uren om aan de zorg te besteden. En dat allemaal dankzij de zegeningen van de marktwerking in de zorg. Wij willen niet dat ziekenhuizen sluiten, wij willen niet dat thuiszorgmedewerkers nog minder betaald krijgen dan schoonmakers, wij willen niet dat één of twee topbestuurders van zorginstellingen mooi weer spelen met ons belastinggeld. Wij willen niet dat de overheid het geld dat aan de zorg besteed moet worden weer terughaald met boetes. Wij willen fatsoenlijke zorg! Het wordt tijd dat het kabinet maatregelen neemt om de marktwerking in de zorg onmiddellijk stop te zetten.

Lees de samenvatting van het NMA onderzoek
 Lees rapport over salarissen in de thuiszorg