Kritiek op het college

11 juli 2008

Kritiek op het college

Als coalitiepartij in Hilversum kom je soms in merkwaardige situaties terecht. De afgelopen periode schreven clubs als Leefbaar Hilversum en de VVD steeds vaker over hun constatering dat de SP deze coalitie in een ”ijzeren houdgreep” heeft (lees hier en hierbijvoorbeeld). De SP maakt volgens hen de dienst uit in Hilversum. Tegelijkertijd verwijten andere coalitiepartijen ons dat we dit college steeds maar weer in diskrediet brengen (lees hier). Volgens mij kunnen die twee dingen niet samengaan. Als wij hier de dienst uit zouden maken, dan is er geen reden voor kritiek op het college. Gelukkig is de werkelijkheid dan ook anders.

De oppositie lijkt maar niet te kunnen wennen aan de werkwijze van de SP. De SP is een actieve partij die zijn mening niet onder stoelen of banken steekt. Wij vinden dat raadsleden een andere verantwoordelijkheid hebben dan een wethouder. De raad controleert en stelt kaders, de wethouders voeren uit. Dat betekent voor ons dat we ook kritiek hebben op een college waar we zelf in zitten. En ja, soms ook op onze eigen wethouder. Wij varen niet blind op alles wat dit college zegt. Wij controleren, luisteren naar de straat en spreken de wethouders aan op het moment dat wij denken dat er iets niet goed gaat. Dat doen we als we in de oppositie zitten, maar ook als deel van de coalitie. Wij vinden dat dat ons werk is.

In die kritiek kunnen we soms hard zijn. Zeker als het gaat om beleid dat effect heeft op de mensen in onze samenleving die het toch al moeilijk hebben. Vandaar dat we ons vreselijk opwinden over de WMO, de thuiszorg, het ziekenhuis en betaalbare huisvesting. Misschien ook wel eens te hard, maar dat is dan ingegeven door onze ambitie om juist voor die groepen mensen het onderste uit de kan te willen halen. Daar gaan we voor door het vuur. Dat leidt er soms toe dat de oppositie niet snapt wat er aan de hand is en dat onze coalitiegenoten zich afvragen of je met de SP in de coalitie eigenlijk nog wel een oppositie nodig hebt. Betekent dat nou dat we dit college maar naar huis moeten sturen, zoals de VVD graag zou willen? Betekent dat nou dat Wethouder Walters zich de hele dag achter de oren zit te krabben en zich afvraagt wat ze in dit college zit te doen zoals wethouder Rensen denkt? Nee natuurlijk niet. Wij hebben kritiek als het moet, maar we zijn er ook van overtuigd dat het huidige college het beste college is dat op basis van de vorige verkiezingsuitslag valt samen te stellen. Er is wat ons beter geen beter college mogelijk. En wij zijn er trots op daar deel van uit te kunnen maken. Maar dat betekent niet dat wij vier jaar lang als klapvee in de banken gaan zitten. Dat is niet waar we voor gekozen zijn. Wij zijn en blijven kritisch, maar hebben ondertussen wel het volste vertrouwen in de koers van dit college in zijn geheel en in de inzet en koers van iedere individuele wethouder. Als de oppositie dat niet begrijpt, dan hebben ze pech gehad.