h

Vliegveld Hilversum

14 juni 2008

Vliegveld Hilversum

Vorige week was het eindelijk zover, er kwam een voorstel van het college over vliegveld Hilversum naar aanleiding van de plannen voor woningbouw op Ter Sype. De vraag die voor ligt is eenvoudig. Wijdemeren wil enige honderden woningen bouwen op Ter Sype, maar dat kan alleen als één van de drie banen van vliegveld Hilversum verdwijnt of wordt veranderd. Er is een groot tekort aan betaalbare woningen in deze regio en Wijdemeren wil juist die gaan bouwen. Voorwaarde die Hilversum stelt is wel dat de geluidsbelasting voor de inwoners van Hilversum niet of nauwelijks mag toenemen.

Wethouder Roerig had in het voorstel al een belangrijke hobbel genomen. Er was namelijk al veel discussie ontstaan over die geluidsbelasting. Het vliegveld maakt op dit moment minder lawaai dan ze volgens de vergunning mogen. De vraag was dus of het college met dat “niet of nauwelijks toenemen” doelde op de huidige geluidsoverlast of op het lawaai dat volgens de vergunning mogelijk is. Dat maakt namelijk heel veel uit. De wethouder was daar duidelijk in. Hij bedoelde het geluid zoals dat er nu is. Geen flauwekul met creatieve rekensommetjes. Geluid is wat je hoort, zo simpel is het. Keurig gedaan van onze wethouder. 

Bestuursakkoord
De wethouder moet binnenkort de provincie laten weten wat de gemeente Hilversum vindt van het plan om één van de grasbanen van het vliegveld te asfalteren. Dat maakt het mogelijk om de baan die nu over Ter Sype gaat niet meer te gebruiken. En daar kunnen dan woningen worden gebouwd. De afgelopen weken is daar op allerlei plekken al veel discussie over geweest. Een asfaltbaan maakt het namelijk mogelijk om zwaardere toestellen dan nu te laten landen. De baan kan ook vaker gebruikt worden omdat hij minder last heeft van regen. Het vliegveld zegt dat ze dat helemaal niet van plan is en de wethouder zegt dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen. Hij wil met bestuurders in de regio gaan afspreken dat er niet meer lawaai mag komen dan er nu is, een zogenaamd Bestuursakkoord. Hij is er van overtuigd dat mensen zich aan die afspraak gaan houden. Bewoners geloven daar niet in. Zij zeggen dat als die baan er eenmaal ligt, het veel te gemakkelijk wordt om in de toekomst meer en zwaardere vliegtuigen in Hilversum te laten landen. Als het kan, dan gaat het ook gebeuren, dat is waar ze bang voor zijn. 

Strook asfalt
De wethouder vroeg de raadsleden nu twee dingen. Op de eerste plaats wil hij de provincie voorstellen om het besluit een half jaar uit te stellen zodat nagedacht kan worden over afspraken en alternatieven. Op de tweede plaats wil de wethouder weten of de raadsleden het een goed idee vinden dat hij gaat proberen om een bestuursakkoord af te sluiten. De SP vond dat eerste prima, maar dat tweede niet. Wij vinden woningbouw, en zeker als het gaat om betaalbare woningen, van zeer groot belang. Wij zouden dus graag zien dat Ter Sype gebouwd wordt. Maar we vinden ook dat we goed moeten kijken of die verharding van de baan daar wel voor nodig is. De baan die niet meer gebruikt kan worden als Ter Sype is gebouwd, neemt nu maar 20% van de vliegbewegingen voor zijn rekening. Dat moet toch anders opgelost kunnen worden dan met een strook asfalt in het gras? Er zijn nogal wat andere mogelijkheden, die ook zijn toegelicht door de bewoners die tegen de verharding zijn. Eén voorbeeld: Je kunt grasbanen voorzien van een soort kunststof ondermatten, waardoor ze vaker gebruikt kunnen worden. Dan heb je dus geen asfalt nodig, en dan kunnen er geen veel zwaardere toestellen op Hilversum landen. Omdat ook het vliegveld zegt dat zij niet op zoek zijn naar uitbreiding, maar wel graag willen helpen om woningbouw mogelijk te maken ligt de oplossing volgens ons voor het oprapen. Wij hebben de wethouder voorgesteld om de provincie wel om uitstel te vragen, maar om de tijd die dan ontstaat te gebruiken om op zoek te gaan naar alternatieven. Wij zien mogelijkheden om het zo op te lossen dat er geen asfalt hoeft te komen, dat ons vliegveld gewoon in zijn huidige vorm kan blijven bestaan en dat Wijdemeren woningen kan bouwen. Dat is toch veel beter dan een afspraak tussen een paar bestuurders waarbij je constant moet op letten of niet iemand de afspraak een keer “vergeet”? Gelukkig was de meerderheid van de raad het daar mee eens. Nu is het dus zaak dat de wethouder zijn poot stijf houdt bij de provincie en dat de provincie vervolgens ook naar onze wethouder wil luisteren. Wij hebben in ieder geval de SP fracties in de provinciale staten van zowel Noord-Holland als Utrecht laten weten wat ons standpunt is, en die zullen ons steunen. Datzelfde hebben we gevraagd van SP afdelingen in De Bilt en Utrecht omdat ook die om advies gevraagd zullen worden. 

 Lees een eerder artikel over het vliegveld

U bent hier