CDA ziet niets in Solidariteit

15 juni 2008

CDA ziet niets in Solidariteit

Afgelopen donderdag was de eerste behandeling van de zomernota in De Discussie. Raadsleden kunnen dan vragen stellen aan het college en met elkaar in gesprek, voorafgaand aan de behandeling in de raad op 26 juni. In die vergadering gebeurde iets geks. Het college besloot om een belangrijk onderdeel van de zomernota min of meer in te trekken. Dat gebeurt al niet vaak, en als het dan gebeurt, dan is het normaal gesproken als gevolg van een motie in een raadsvergadering. Wat is er aan de hand?

Sociaal en Solidair
De CDA fractie liet weten dat zij tegen het voorstel voor differentiatie van het rioolrecht zijn. Het college stelde voor dat mensen met een duur huis meer rioolrecht gaan betalen dan mensen met een wat minder duur huis. Wethouder Walters kon ook prima uitleggen waarom. Het college dat, zoals in het collegeprogramma is verwoord, kiest voor een sociaal en solidair Hilversum, vond dat als het om het rioolrecht ging, de sterkste schouders de zwaarste lasten moesten dragen. Ze legde ook uit dat dit eigenlijk vrij normaal is. Verkeersmaatregelen, openbare verlichting, verzorging van het groen, het wordt allemaal betaald uit de OZB. Ook die is gekoppeld aan de waarde van de huizen. Waarom zou dat voor de infrastructuur van ons afvalwater en regenwater nou anders moeten zijn? Het college-voorstel komt er op neer dat Hilversummers die in een huis van drie ton wonen meer gaan betalen en de anderen minder. Uiteraard gaat die stijging netjes mee met de waarde van een huis. Woon je in een huis van bijvoorbeeld 350.000 euro, dan gaan de rioolrechten ongeveer 3 euro per maand omhoog. Het voorstel heeft tot gevolg dat 30% van de Hilversummers (iets) meer gaat betalen dan nu, het merendeel, 70%, gaat minder betalen.

Sterkste schouders
Er waren veel vragen over het model van het college, ook van de SP. Zou het niet beter zijn het omslagpunt iets hoger te leggen dan 3 ton bijvoorbeeld? Is het maximale bedrag van 600 euro (voor huizen van 870.000 euro en meer) per jaar verstandig? Het college wilde dat allemaal graag nog eens uitzoeken, zolang het beginsel van differentiatie maar overeind zou blijven. Want in het huidige stelsel betaalt iedereen evenveel en subsidiëren Hilversummers met een kleine portemonnee daarmee feitelijk die Hilversummers die het wat breder hebben. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het CDA liet er echter geen misverstand over bestaan dat ze er eigenlijk helemaal niets in zagen. De oppositie, inclusief opvallend genoeg het in naam toch linkse GroenLinks, had ook veel kritiek op het plan. Uiteindelijk had wethouder Walters geen keus meer. Ze stelde dan ook maar voor om het voorstel in de komende maanden nader uit te werken. Het CDA liet nog weten dat als de bijdrage van het rijk aan Hilversum straks mee ging vallen, dat het wat hun betreft dan helemaal niet hoefde. Niks sterkste schouders die de zwaarste lasten dragen.

Hans Hillen
  Hans Hillen is onder meer voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO-NCW-West, de club die onlangs nog de politiek erop aansprak dat ze nodig iets moet doen aan de betaalbaarheid van deze regio voor mensen met een laag salaris. Vreemd dat hij dan niks in dit voorstel ziet, want hiermee gaan lage en middeninkomens er juist op vooruit!"

DinosaurussenDe SP is eerlijk gezegd nogal geschrokken van de opstelling van het CDA. Dit college koos toch voor een socialer Hilversum? Is het CDA daar toch wat minder mee bezig dan de rest van de coalitie? Dat kunnen we bijna niet geloven. We kennen de Hilversumse CDA-ers als sociaal betrokken mensen die zich inzetten voor mensen die het moeilijk hebben. Hoe kan het dan dat ze het hier op het laatste moment laten afweten? Wij kunnen daar maar één reden voor bedenken. Binnen het CDA is de afgelopen weken veel onrust ontstaan over het plan van het college. CDA dinosaurussen als Hans Hillen lieten weten dat ze het maar niets vonden. De Hilversumse CDA werd luid en duidelijk terug gefloten. Blijkbaar maken niet gekozen CDA baronnen de dienst uit in de Hilversumse CDA en niet de Hilversumse fractievoorzitter of de CDA wethouder. Dat is jammer en verontrustend, want de Hilversummers zijn daarvan nu wel de dupe.

Naar het Dossier Zomernota