Procedureel geneuzel?

18 mei 2008

Procedureel geneuzel?

Deze week stond de benoeming van twee leden voor de Commissie bezwaarschriften op de raadsagenda. Dat is een onafhankelijke commissie waar inwoners van Hilversum bezwaar kunnen maken tegen allerlei besluiten die de gemeente heeft genomen. Per jaar behandelt de commissie zo’n 400 bezwaren.
Tot zover niets bijzonders. Als zittende leden uit een dergelijke commissies vertrekken, dan worden er nieuwe gezocht en benoemd door de gemeenteraad. Dat komt met enige regelmaat voor. Maar in dit geval was er iets geks aan de hand.

Er waren twee leden die hun werkzaamheden voor de commissie wilden beëindigen en daarom werd de raad nu voorgesteld om twee nieuwe leden te benoemen. In de stukken voor de raad stond vermeld dat die twee mensen zich spontaan (via een “open sollicitatie”) hadden gemeld, en wel vlak na dat twee anderen te kennen hadden gegeven dat ze gingen opstappen.

Welke procedure?
Nou kennen wij de twee nieuw voorgedragen leden helemaal niet en we gaan er zonder meer van uit dat ze uitstekend geschikt zijn voor het werk in de commissie en we twijfelen ook helemaal niet aan hun integriteit, maar dit leek ons toch wel heel toevallig. Adriaan Iwema stelde namens de SP dan ook een aantal vragen over de gevolgde procedure aan de Burgemeester, want die gaat over deze kwestie. In het jaarverslag van de werkzaamheden van de commissie in 2007 stond namelijk dat “de” procedure gestart zou worden. Waren die brieven echt zomaar spontaan binnengekomen, of had iemand deze twee mensen gewoon gevraagd. En als dat zo was, klopte dat dan wel met de procedure die voor de benoeming van leden van deze commissie geldt? Hoorde er niet gewoon een advertentie te komen waarop alle inwoners van Hilversum kunnen reageren?
De Burgemeester legde uit dat inderdaad niet geheel volgens de procedure was gehandeld, maar dat voor de benoeming was geput uit een voorraadje aanmeldingen dat er nog lag. Hij stelde voor om bij een volgende benoeming de procedure gewoon goed te volgen, maar de benoeming nu wel door te laten gaan. Het waren immers twee uitstekende kandidaten.

Beetje knorrig
Toen begrepen we er helemaal niets meer van. In de stukken stond namelijk keurig vermeld op welke data die zogenaamde “open sollicitaties” waren binnengekomen. Die lagen er dus niet al een tijdje, ze waren kort geleden binnengekomen, nadat de twee oude leden hadden opgezegd. Of het stuk klopte niet, of de Burgemeester vergiste zich. De Burgemeester werd er een beetje knorrig van. Hij zag ook dat zijn verhaal niet klopte met het stuk, maar kon niet zo snel helder maken wat er nou precies was misgegaan. Hij stelde nogmaals voor om deze twee leden te benoemen, die waren immers hartstikke geschikt. We moesten daarna dan maar eens uit te zoeken hoe het precies zat.

Vertrouwen
Maar daar liet Adriaan zich niet mee wegsturen. Hij gaf nogmaals aan dat het niet ging om deze twee mensen, maar om de gevolgde procedure. Juist bij zo’n belangrijke commissie moeten de inwoners van Hilversum kunnen zien dat die mensen absoluut onafhankelijk zijn en dat er niet gerommeld wordt als het gaat om hun benoeming. Als we willen dat mensen vertrouwen hebben in dit soort commissies, dan moeten de regels waarop zo’n commissie word samengesteld gewoon helder zijn en altijd gevolgd worden. Zonder uitzondering. Hans Haselager van de PvdA begon zich inmiddels ook met het debat te bemoeien. Ook hij vond dat de Burgemeester eerst maar eens moest uitleggen hoe het precies zat voor we mensen gingen benoemen.
De Burgemeester zag toen ook in dat er te veel onduidelijkheid was over de gevolgde procedure en stelde voor om het benoemingsvoorstel aan te houden tot de volgende vergadering zodat hij eerst kon uitzoeken hoe het nou precies zat. De Burgemeester leek er niet gelukkig mee, maar volgens ons was dat een prima voorstel.