Stilte rond vliegveld

29 april 2008

Stilte rond vliegveld

Het was druk in Museum Hilversum. Op het programma stond een discussie over de plannen rond vliegveld Hilversum. Het idee is om van de drie banen er één te sluiten, zodat er in Wijdemeren woningen kunnen worden gebouwd op een plek waar nu vliegtuigen over vliegen. Om het vliegveld open te kunnen houden is het dan wel noodzakelijk om één van die twee overgebleven banen te verharden. Het debat was de zoveelste keer dat er in de afgelopen paar maanden over het vliegveld werd gesproken. Bijna iedereen heeft er inmiddels al van alles over gezegd. Volgens de één wordt het er alleen maar stiller van, volgens de ander zal horen en zien ons straks vergaan als we over de hei wandelen. De gemeenteraad van Hilversum heeft er tot nu toe nog helemaal niets over gezegd. Dat komt omdat het college nog geen standpunt heeft bepaald en omdat het college het ook nog niet nodig heeft gevonden om de raadsleden te informeren.

Er zijn allerlei rapporten verschenen over de gevolgen van de veranderingen, maar de raad heeft die officieel nog nooit ontvangen. Natuurlijk, raadsleden zijn niet gek en hebben de rapporten meestal al op andere manieren gekregen. Maar het is natuurlijk wel gek dat het college van Hilversum gewoon z’n ogen en oren dicht lijkt te houden. We hebben wethouder Roerig al meerdere keren naar het college standpunt over het vliegveld gevraagd, maar tot op heden is daar geen helder antwoord op gekomen. We weten niet of het college het een goed of slecht idee vindt, of ze wel of niet wil meewerken en onder welke voorwaarden dan. Ook daarom waren we maar naar het debat in het museum gegaan. Wethouder Roerig zou daar namelijk ook aan het debat meedoen. We waren nieuwsgierig, zou hij daar wel zeggen wat het college over deze kwestie denkt? Maar gelukkig, wethouder Roerig bleef keurig de wethouder Roerig die we inmiddels kennen. Hij is bij elkaar een half uur aan het woord geweest maar na afloop had nog steeds niemand enig idee over het standpunt van de gemeente Hilversum met betrekking tot het vliegveld.

Behalve deze cruciale vraag bleven er nog vele andere vragen onbeantwoord. Het is en blijft bijvoorbeeld onduidelijk welke gevolgen de verharding van de baan heeft. Komen er meer vliegtuigen? Of grotere? Maken die meer lawaai of juist niet? Welke gevolgen heeft het voor het stiltegebied? Hoe zit het met de te bouwen woningen, hoeveel daarvan worden er in de sociale sector gebouwd? Komen ook Hilversummers voor die woningen in aanmerking?

Wat we inmiddels wel weten is dat de gemeenteraad van Hilversum ergens deze zomer door het college zal worden geïnformeerd. Dan pas zal duidelijk worden wat de gemeente Hilversum er eigenlijk van vindt. Dat zal tijd worden.

Wat vindt de SP?
De SP is altijd te vinden voor woningbouw in deze regio, zeker als het daarbij gaat om een flink aandeel sociale woningen. Dat maakt dat we op voorhand positief tegen de plannen aankijken. Maar hoe het hier nou precies zit, is nog onduidelijk. We willen graag eerst met het college in discussie over de vele vragen rond dit onderwerp zodat we op basis van goed onderbouwde informatie een keuze kunnen maken.