Raadslid of Journalist

10 april 2008

Raadslid of Journalist

Een week of twee geleden heeft het CDA mondelinge vragen gesteld aan wethouder Roerig over Vliegveld Hilversum en de plannen voor woningbouw op Ter Sype. De SP was wel blij met die vragen. Wij vonden het namelijk nogal vreemd dat er in de pers en zelfs in ons eigen raadhuis (door een commissie van de provincie) van alles over gezegd en geschreven werd, maar dat er vanuit ons gemeentebestuur nauwelijks iets viel te horen. De vragen van het CDA leken dan ook bedoeld om aan die stilte een einde te maken.

Een zestal vragen die er op neer kwamen dat het college maar eens moest uitleggen hoe het nou precies zat en wat ze er zelf van vonden. Wethouder Roerig had tijdens het vragenuur waar deze vragen werden gesteld, andere verplichtingen. Daarom werd afgesproken dat de wethouder de vragen schriftelijk zou beantwoorden.Afgelopen week kwamen die antwoorden binnen. Nou ja, antwoorden. De wethouder stuurde een persbericht waar hij feitelijk liet weten dat er een zinnetje over het vliegveld in het collegeprogramma staat en dat Hilversum er verder niet over gaat. Nog even los van het feit dat we met dat antwoord helemaal niks opschieten, waren we ook nogal verrast door de vorm.
Niet gewoon netjes antwoord op de zes vragen, maar een nietszeggend persbericht. Wat is dat nou weer? Raadsleden zijn toch zeker geen journalisten! Als een gemeenteraadslid een vraag stelt, dan moet de wethouder antwoord geven, zo simpel is het. Als we via persberichten gaan communiceren, dan kunnen we de raad wel afschaffen. Dan vragen we de Gooi en Eemlander om eens in de maand met het college te gaan praten en dan lezen we wel in de krant wat er in Hilversum gebeurt.

Ik weet niet wat het is, het zal wel cultuurverschil zijn, maar wethouder Roerig gaat op een merkwaardig manier met vragen om. Zo is er de kwestie van het GAD, waarbij het veel moeite kost om antwoorden te krijgen van de wethouder. (Die kwestie is overigens nog niet afgelopen, binnenkort leest u daar meer over) en nu weer dat rare persbericht. Laten we het er maar op houden dat wethouder Roerig nog een beetje aan de Hilversummers moet wennen.

O ja, zouden we nog vergeten dat we toch eindelijk wel eens willen weten hoe het met dat vliegveld zit. We rekenen er voorlopig maar op dat het CDA, die de oorspronkelijke vragen heeft gesteld, de wethouder nogmaals om uitleg zal vragen.