Praten met de raad

16 april 2008

Praten met de raad

Vorige week kon u hier lezen wat wij vonden van de manier waarop wethouder Roerig de vragen van nota bene zijn eigen fractie over het vliegveld heeft beantwoord. Los van de vorm weten we inhoudelijk ook nog nauwelijks wat het college precies vindt. Het gaat toch om een belangrijk onderwerp. Aan de ene kant zijn er een flink aantal bewoners van Hilversum Zuid die zich zorgen maken over de mogelijke extra overlast die een verharde baan gaat opleveren en aan de andere kant is daar het plan van Wijdemeren om woningen te bouwen op Ter Sype die in deze regio hard nodig zijn.

Dat levert vanzelfsprekend veel vragen op. Wat vindt het college van die mogelijke geluidsoverlast? Hoeveel woningen komen er precies en wat gaan ze kosten? Komen er echt zwaardere vliegtuigen dan nu? Gaat het aantal vliegbewegingen door die verharde baan toenemen?

Natuurlijk, het is allemaal nog maar in de begin fase, maar de wethouder wekt nu een beetje de suggestie dat hij er nog niks over weet en geen idee heeft wat er gaat gebeuren. En dat is natuurlijk niet zo. Dat blijkt ook wel uit het feit dat wij hebben begrepen dat de wethouder deel gaat nemen aan een discussie over Vliegveld Hilversum die volgende week (24 april) door museum Hilversum wordt georganiseerd. Daar begrijpen we eerlijk gezegd helemaal niets van. De wethouder doet vragen van de raad die bedoeld waren om een discussie te starten over dit onderwerp af met een simpel persbericht maar gaat vervolgens wel in het openbaar een discussie aan met de rest van de wereld. Dat is toch echt een beetje raar. De enige juiste weg lijkt ons dat de wethouder zorgt voor een collegestandpunt en dat vervolgens ter advisering voorlegt aan de raad. Die kan daar dan zijn zegje over doen en de wethouder kan dan met dat voorstel en het advies aan het werk. Dan ook kan hij in Museum Hilversum gaan vertellen wat deze gemeente van de plannen vindt. Nu weet niemand wat de wethouder daar gaat vertellen. En namens wie eigenlijk? Namens het college? Namens Ton Roerig zelf? Wij hebben geen flauw idee.

Vandaag (16 april) zal de SP de wethouder een aantal vragen stellen over met name de manier waarop hij met de raad omgaat in deze kwestie