Illegaal plakken

6 april 2008

Illegaal plakken

Een week voor de Hilversum Cityrun verschenen posters door heel Hilversum. De posters zaten op telefoonhokjes, ruiten van winkels, glasbakken, prullenbakken, pilaren en ander straatmeubilair. Dat vonden we heel opvallend, omdat dat normaal gesproken niet mag.
Enthousiaste SP sympathisanten plakken ook wel eens posters, dan meestal alleen op prullenbakken en elektriciteitskastjes om het een beetje netjes te houden, en zelfs dan komt er vaak een telefoontje van de afdeling handhaving of we dat niet willen doen. We weten (meestal) niet wie het geweest is, want er worden nogal wat posters uitgedeeld tijdens campagnes. Daarnaast: De gemeente heeft geen vrije plakplaatsen, dus regel eerst een alternatief voordat je iets gaat verbieden. We vroegen ons ook af of in het afgelopen jaar boetes waren uitgedeeld voor illegaal aanplakken.

Het dubbele rond de Cityrun-posters is het gegeven dat de wethouder die de Hilversum Cityrun in zijn portefeuille 'sport' heeft, ook diegene is die een jaar geleden heeft toegezegd dat er vrije plakplaatsen zouden komen. Reden voor ons om hierover opheldering te vragen hoe dit zo gekomen is. En wanneer komen die plakplaatsen nu eindelijk eens een keer? Blijkbaar is de behoefte erg groot, zelfs de gemeente had ze nu goed kunnen gebruiken!

Vergeten…
Wat bleek: de gemeente was vergeten om de mensen langs de route in te lichten over de bereikbaarheid, en er moest alsnog snel een oplossing gevonden worden om mensen hiervan op de hoogte te brengen. De gemeente en de organisatie vonden dus dat hier snel een oplossing voor verzonnen moest worden en zo hingen er al gauw posters in het straatbeeld.
Dat het daarmee om illegaal aanplakken ging was voor het gemak maar even vergeten. Het college had namelijk ook gewoon mogen besluiten dat er posters opgehangen moesten worden, maar zelfs dat was niet gebeurd.
De wethouder gaf dus ook gewoon maar toe: "De gemeente stout is geweest, maar het ging om een noodmaatregel". Daar hebben we natuurlijk alle begrip voor en het onderstreept ons pleidooi voor vrije plakplaatsen.

Vrije meningsuiting
We vinden het belangrijk dat er vrije plakplaatsen komen voor openbare aankondigingen en vrije meningsuiting. Op dit moment mag je eigenlijk alleen een poster op straat hangen als je ervoor betaalt bij een reclamebureau. Voor inwoners en kleine organisaties wordt het dus extra moeilijk gemaakt om publiekelijk aandacht te vragen. De wethouder kon niet zeggen of er boetes waren uitgedeeld, dat gaat hij ons nog laten weten. Het kan wat ons betreft niet zo zijn dat de gemeente illegale plakkers beboet, terwijl de gemeente het zelf ook niet te nauw neemt met de regels rond plakken.

Europees aanbesteden
De wethouder bleek al wel bezig te zijn met de realisatie van de vrije plakplaatsen, maar het project moest europees aanbesteed worden, waardoor alles veel langer duurt dan was verwacht. Er komen in september minstens 8 plakplaatsen. Dat lijkt weinig, maar dat is in elk geval het minimale wat de gemeente moet doen volgens uitspraken van rechters (1 plakplaats per 10.000 inwoners). Het ligt er natuurlijk ook aan waar je die plakplaatsen neerzet. Misschien zou het beter zijn om meerdere kleinere plakplaatsen te plaatsen zodat ook bij winkelcentra in Kerkelanden, in Noord, en in de Hilversumse Meent plakplaatsen komen te staan. We zullen in september zien waar de wethouder mee komt, hij heeft nu in elk geval wel de ervaring wat de betere plaatsen zijn om posters op te hangen!

Lees onze eerdere berichten:
 24-07-2007 Antireclame
 08-03-2006 Nog geen vrije plakplaatsen