Daklozen onder dak

5 april 2008

Daklozen onder dak

Deze week was het dan eindelijk zover, er moest een besluit worden genomen over de Cocon. Vorige week had de SP aanvullende maatregelen gevraagd van de wethouder over met name noodopvang voor verslaafden. Probleem is namelijk dat er juist voor die groep geen opvang is in deze regio. Al begin 2007 heeft de SP aandacht gevraagd voor dat probleem door de wethouder te vragen om na te denken over onder andere containerwoningen. Daar werkt de wethouder in regionaal verband nog steeds aan, maar dat kost erg veel tijd. Met de opening van de nieuwe Cocon ontstaat volgens ons ook nog eens het risico dat die groep onderdak gaat vragen bij de Cocon, wordt weggestuurd en dan door de buurt gaat zwerven. Juist dat is wat de buurt, en wij, niet wil.

De wethouder heeft ons uiteindelijk drie toezeggingen gedaan die voor van groot belang zijn. Hij heeft extra geld beschikbaar gesteld voor de RIBW zodat die mensen kunnen inzetten om de tijdelijke opvang van verslaafden te regelen, hij is gesprekken gestart met allerlei instanties, zoals bijvoorbeeld het Leger des Heils, om tijdelijk extra bedden voor deze groep te regelen. Tot slot heeft hij besloten de opening van de Cocon uit te stellen tot 1 juli 2008, zodat er meer tijd is om een en ander goed te regelen.

Deze toezeggingen, inclusief de afspraken die er al waren over een goed, samen met de buurt opgesteld, sociaal convenant en het beloofde toezicht op het speelplein door een buurtconciërge waren voor ons voldoende om in stemmen met het op 1 juli openen van de Cocon. Daarmee komt een eind aan een zich al ruim tien jaar voortslepend vraagstuk over de Cocon. Daar zijn we als SP blij mee. Niet op de laatste plaats omdat het hele proces ook heeft duidelijk gemaakt dat er nog veel te doen is op dit terrein. Op een aantal onderdelen is de opvang in onze regio gewoon nog niet goed geregeld. Het onderwerp staat nu op de agenda en de wethouder is samen met de regio bezig om die zogenaamde “witte plekken” op te vullen. Dat is winst voor de daklozen.

Maar de Bloemenbuurt dan? Hoe moet het nou met die mensen die zich zorgen maken over de veiligheid en leefbaarheid van hun buurt? Zijn die nu niet het slachtoffer? Wij denken van niet.
De afgelopen maanden hebben we ons als SP fractie uitgebreid laten informeren. Door de buurtbewoners, door het college, en door verschillende deskundigen. We hebben alle belangen en bezwaren afgewogen (zie onze eerder stukken over dit onderwerp) en zijn uiteindelijk uitgekomen op het punt dat we een aantal belangrijke maatregelen wilden om in te kunnen stemmen met de Cocon op de plek waar die nu binnenkort open gaat. Al die maatregelen zijn uiteindelijk door de wethouder toegezegd en geformuleerd in een raadsbesluit. Voor ons reden om in te stemmen. De Bloemenbuurt bewoners waren natuurlijk niet blij, maar wel helder en duidelijk. Zij gingen nu snel in gesprek om te komen tot goede afspraken in het sociaal convenant. Afspraken die er toe moeten leiden dat hun buurt leefbaar en veilig blijft, ook met de Cocon als nieuwe buurtbewoner. Ze hadden er zelfs wel enigszins vertrouwen in dat ze er uit zouden komen. Dat is een moedig standpunt. Het verdient groot respect dat de Bloemenbuurt bewoners bereid en in staat zijn om hun verlies te nemen en tegelijkertijd een stap vooruit te doen door te gaan praten om tot concrete afspraken te komen.

Lees onze eerdere berichten:
 21-02-2007 Daklozen [1]
 19-08-2007 Nog steeds dakloos [2]