Zorgmanager van het jaar

11 maart 2008

Zorgmanager van het jaar

Zorgvisie, een blad van uitgeverij Elsevier, bedoeld voor managers en directeuren in de zorg, heeft dit jaar voor de twaalfde keer de “Zorgmanager van het jaar” gekozen. En jawel hoor, Claudia Zuiderwijk, voorzitter van de raad van bestuur van Tergooi Ziekenhuizen heeft dit jaar de Zorgvisie Excellence Troffee uitgereikt gekregen en mag zich het hele jaar de “Zorgmanager van het jaar” noemen. Wij waren natuurlijk wel benieuwd wat de motivatie was voor het uitreiken van deze prijs aan juist die manager die van plan is om ons ziekenhuis uit te kleden.

We hebben het juryrapport er maar eens op nagelezen. Dat gaat wel heel erg over dingen als doelmatigheid en het runnen van het ziekenhuis als een commercieel bedrijf. Maar, mevr. Zuiderwijk zegt ook mooie dingen, zoals: “We moeten het professionele hart dat de meeste zorgverleners hebben koesteren” en dat het belangrijk is om patiënten een kleinschalige en veilige omgeving te bieden. Ze wil mensen de veiligheid bieden dat de beste medische zorg altijd binnen handbereik is.
Het staat er echt!

Eerlijk gezegd kunnen wij dat allemaal niet goed rijmen met de keiharde opstelling van het ziekenhuis bij onze pogingen om fatsoenlijke zorg voor Hilversum en omgeving te behouden. Mevr. Zuiderwijk wil niets horen over een huisartsenpost, een eerste hulp, beter busvervoer. Ze is niet van plan na te denken over het net iets meer “aankleden” van het zorghotel zodat mensen daar bijvoorbeeld kunnen bevallen of terecht kunnen voor een kleine operatie. Nee, het moet allemaal mooi en groot. Mevr. Zuiderwijk wil de baas van één van de vijf beste ziekenhuizen van Nederland worden. Dat we in Hilversum veel meer behoefte hebben aan een goed stadsziekenhuis, daar wil mevr. Zuiderwijk helemaal niets over horen.

Al met al levert het lezen van het juryrapport een verwarrend beeld op van een zorgmanager die prachtige dingen zegt over de visie en missie van het ziekenhuis, maar die zich vooral lijkt te laten leiden door haar keiharde management achtergrond.
Nou ja, laten we mevrouw Zuiderwijk maar feliciteren met haar prijs,. Of we er als Hilversummers erg blij mee moeten zijn, dat waag ik echter te betwijfelen.

Zorgvisie zal in haar nieuwsbrief van woensdag 12 maart aandacht besteden aan de acties die in Hilversum gevoerd worden rond het ziekenhuis.