Werken zonder vergunning

20 maart 2008

Werken zonder vergunning

Het is inmiddels twee weken geleden dat we vragen hebben gesteld over een aantal mogelijke problemen bij het GAD. Hier kunt u lezen dat die vragen nou niet bepaald duidelijkheid hebben verschaft. Op woensdag 26 maart staat het onderwerp, dankzij aandringen van de SP, opnieuw op de agenda van De Discussie. We gaan daar dan in discussie met de wethouder over de vraag hoe het nou verder gaat met de GAD. Met name de kwestie met werknemers zonder werkvergunning baart ons grote zorgen.

Wij denken dat we daar als gemeente grote financiële risico’s lopen. En dan is er natuurlijk ook nog de vraag of je wel wilt dat het GAD zo slordig met mensen om gaat. Ook de klantenservice en de planning voor het plaatsen van ondergrondse containers komt wat ons betreft op de 26e om 19.30 uur in de omroepkamer van het Raadhuis aan de orde.

Bij de agenda ontvangen we in de regel behoorlijk wat achtergrond informatie met betrekking tot de onderwerpen waar het om gaat. Het college zorgt er altijd voor dat ambtenaren de stukken namens hun goed voorbereiden en dat de raadsleden de tijd hebben om de stukken te lezen en over de inhoud een oordeel te vormen. Dat is als het gaat om dit onderwerp niet het geval. Het staat op de agenda en verder is er niks. Natuurlijk, het onderwerp is op de agenda gekomen omdat wij er om gevraagd hebben. De wethouder gaat er dan vanuit dat wij ook voor de verdere informatie zorgen. Toch is dat in dit geval een beetje gek. Hij weet namelijk waar we het over willen hebben, hij weet dat wij en andere fracties ons ongerust maken over de kwestie met de werknemers zonder werkvergunning, maar hij zegt er op voorhand niets over. Het is wel consequent. In het vragenuur van 5 maart weigerde hij ook al om antwoorden te geven op de vragen over dit onderwerp. De 26e gaan we het opnieuw proberen. Uiteindelijk zullen er toch echt antwoorden moeten komen. Als de raad een vraag stelt, dan kan de wethouder niet besluiten om het er niet over te willen hebben, zo zit de wereld niet in elkaar.

Uiteindelijk hebben wij nu maar een stuk voor de raadsleden geschreven, dat kunt u hieronder lezen.

Lees het stuk voor de raadsleden
 Lees het eerdere stuk nav het vragenuur
 Lees de reactie op onze eerdere vragen