Met een kluitje in het riet

6 maart 2008

Met een kluitje in het riet

Gisteravond heeft de SP een hele serie vragen gesteld aan wethouder Roerig over het GAD. Hier kunt u die vragen precies nalezen. Al die vragen zijn terug te brengen tot een twee hoofdzaken. Hoe zit het met de dienstverlening van het GAD en dan met name de klachtenafhandeling en de klantenservice en, hoe zit het met de geruchten over werknemers zonder werkvergunning.

Afvalcontainers
De SP fractie had gevraagd het onderwerp in “De Discussie” te behandelen, zeg maar de vroegere commissie, maar na overleg met de griffie en de wethouder zijn wij met een beetje tegenzin akkoord gegaan met behandeling in het vragenuur. De wethouder had de directeur van het GAD op laten draven om de vragen te beantwoorden. De door de directeur gegeven antwoorden waren voor de SP in zijn algemeenheid onvoldoende. Op een paar van onze vragen (Diependaalselaan, en Glascontainers) kwamen gelukkig wel antwoorden. Over de kwestie op Diependaalselaan bijvoorbeeld was de directeur helder. Hij kon uitleggen waarom de containers verplaatst waren en verontschuldigde zich voor het feit dat ook naar zijn oordeel de communicatie met de bewoners onvoldoende was geweest. Toch zijn er veel onduidelijkheden overgebleven over bijvoorbeeld het klantenserviceproces. Er was geen tijd meer was om daar nader op in te gaan. De wethouder heeft zich met de hele beantwoording niet bemoeid. De directeur mocht het uitzoeken. Dat vonden wij op sommige onderdelen van de concrete vragen al merkwaardig, maar het werd nog gekker.

Geen antwoord
We hadden ook nog een vraag gesteld over werknemers zonder werkvergunning (de laatste vraag, lees Hier De directeur vertelde dat er eind vorige jaar een inval was geweest en dat daarbij was geconstateerd dat het GAD meerdere werknemers in dienst had die geen werkvergunning hadden. Een dergelijke overtreding, want dat is het, kan tot enorme boetebedragen leiden. De directeur liet weten dat verschillende mensen van het GAD, waaronder hijzelf, waren ondervraagd en dat hij nu moest afwachten hoe hoog de boete zou uitvallen. Hij liet ook nog weten dat het GAD inmiddels maatregelen had genomen om herhaling te voorkomen.
De wet zegt over dit soort situaties dat de uiteindelijke opdrachtgever/werkgever verantwoordelijk is voor de controle op de werkvergunning. Wij vroegen de wethouder of dat betekent dat de gemeente Hilversum, mede-opdrachtgever van het GAD, aansprakelijk kon worden gesteld en dus met een fikse boete kan worden geconfronteerd. De wethouder wilde daar niet op antwoorden. U leest het goed, de wethouder wilde geen antwoord geven! Hij wil eerst het onderzoek van justitie afwachten. Ook na aandringen van andere fracties om ons een dezer dagen schriftelijk te informeren wilde de wethouder er niet op ingaan. Onduidelijk is ook welke maatregelen het GAD en/of de gemeente nou eigenlijk genomen hebben om herhaling te voorkomen. Want ook daar wilde de wethouder niet op ingaan. Wat we nog wel hebben kunnen afspreken is dat het onderwerp GAD binnenkort in De Discussie op de agenda komt, zodat er meer tijd is om met elkaar over dit onderwerp verder te praten.

Zeer grote zorgen
Over de kwestie met werknemers zonder werkvergunning maken wij ons inmiddels zeer grote zorgen. De boetes waarover hier wordt gesproken kunnen in de tienduizenden euros lopen. (Als voorbeeld, een bedrijf in Brabant heeft in januari een boete gekregen van honderdduizend euro voor het in dienst hebben van 13 werknemers zonder werkvergunning) Het gaat om geld dat wij als gemeente direct of indirect, zullen moeten betalen. Het is ons volkomen onduidelijk of en zo ja welke maatregelen de wethouder heeft genomen om herhaling te voorkomen. Hoe hoog worden die boetes straks, hebben alle GAD werknemers nu wel een werkvergunning? Welke maatregelen heeft de wethouder genomen om zijn eigen verantwoordelijkheid, die hij volgens de wet ketenaansprakelijkheid gewoon heeft, te kunnen waarmaken? We weten het niet omdat de wethouder weigert onze vragen te beantwoorden. In ieder geval komt er op korte termijn een vervolg op dit onderwerp in “De Discussie”. Dat is mooi, maar beter was geweest om het gisteren gewoon netjes af te handelen. Voor wat betreft de werknemers zonder werkvergunning denken wij nog na over hoe we toch op korte termijn te weten kunnen komen welke risico’s deze gemeente loopt.

Gewest
  Deze hele kwestie maakt ook maar weer eens duidelijk dat het nog niet meevalt om iemand verantwoording af te laten leggen voor dit soort gedelegeerde taken. Gisteravond werd zelfs gesuggereerd dat we eigenlijk bij de wethouder in Weesp moesten zijn, omdat die voor het hele Gewest over de GAD gaat. Dat is natuurlijk flauwekul. Onze wethouder is verantwoordelijk voor wat er in Hilversum gebeurt, niet een wethouder in Weesp.

De SP fractie voelt zich voorlopig met een kluitje in het riet gestuurd. De wethouder heeft feitelijk geen enkele vraag beantwoord en vindt eigenlijk dat we hem met dit soort dingen niet lastig moeten vallen. We moeten maar bij het GAD gaan vragen hoe het zit met kerstbomen en papiercontainers. Daar zit op zich wel wat in, maar als de GAD zijn taken niet naar behoren uitvoert en geen antwoord geeft op vragen van Hilversummers, dan spreken wij de wethouder aan op de afspraken die hij met het GAD heeft gemaakt. Zo werkt dat volgens ons. De wethouder is uiteindelijk verantwoordelijk voor het niveau van de afgesproken dienstverlening. En als een raadslid hem daar vragen over stelt, dan moet hij daar gewoon antwoord op geven of hij dat nou leuk vindt of niet.

Lees de vragen