h

Woonlastennota

27 februari 2008

Woonlastennota

Afgelopen zaterdag viel de woonlastennota in de brievenbus bij zo’n 40.000 huishoudens in Hilversum. Dit is altijd een spannende tijd voor de afdeling Belastingen, dus was de wethouder vandaag even bij ze op bezoek om te horen hoe het ging. En om te horen wat er allemaal aan de woonlastennota vooraf is gegaan.

Hoe worden de tarieven vastgesteld?
Eind 2007 zijn de tarieven voor 2008 voorgelegd aan de gemeenteraad. Als wethouder financiën heb ik de raad voorgesteld de OZB en het rioolrecht alleen te corrigeren voor inflatie en de afvalstoffenheffing precies gelijk te houden. Dit voorstel is door de raad vastgesteld. In totaal hebben we het dan over een kleine stijging van 0,7 tot zo’n 2 procent ten opzichte van vorig jaar, afhankelijk of je een koop- of huurhuis hebt. 

In het definitieve OZB-tarief is overigens de gemiddelde waardestijging van huizen in Hilversum gecorrigeerd. Het tarief in 2008 is dus iets lager, dan het tarief in 2007. Als de waarde van uw huis gelijke tred houdt, met de gemiddelde waardestijging, dan betaalt u dus ongeveer evenveel als vorig jaar. Alleen de inflatiecorrectie komt erbij. 

Hoe wordt de woonlastennota gemaakt?
De afdeling Vastgoed en Geo-informatie van de Dienst Stad bepaalt de WOZ-waarde van alle huizen in Hilversum. Dit doen ze door te kijken naar de prijzen waarvoor huizen verkocht worden en door huizen te vergelijken met elkaar. Zij moeten hun bevindingen voorleggen aan de Waarderingskamer, die valt onder de minister van Financiën. Zo wordt er getoets dat de waarderingen voldoen aan de toegestane kleine marges t.o.v. de verkoopcijfers.

In januari voegt Belastingen alle bestanden bij elkaar. De verhuizingen tot half januari gaan nog mee. De recente verkopen gaan nog zoveel mogelijk mee. En dan draait een bedrijf de woonlastennota’s uit en zo zijn ze dus dit weekend bezorgd. 

Is het druk aan de telefoon?
De grote vraag op deze maandag is dan: hoe druk is het aan de telefoon? Vandaag was ik even langsgegaan om het mee te maken. De eerste telefoontjes worden apart opgevangen door 4 mensen van het call-center. Als het drukker wordt, gaan de telefoontjes door naar de mensen van de Belastingen zelf. En bij de balie worden afspraken gemaakt voor gesprekken, bijv. over kwijtscheldingen. Er komen ook berichten binnen in de mailbox van belastingen. En er zijn mensen die al meteen kaartjes uit de brochure hebben ingediend. Kortom, er stroomde van alles binnen. Toen ik langsging met plakjes cake bij alle bureaus, was iedereen opgewekt en aan de slag. Het algemene beeld was dat het goed te doen was. De telefoontjes gingen lekker door, maar er was ook nog tijd om tussendoor te overleggen. Iedereen had zijn taak en het was leuk om te zien dat men goed op elkaar ingespeeld was.

Niet leuker, wel makkelijker!
Afgelopen weekend is er iets nieuws gebeurd: het digitaal loket van Belastingen is live gegaan. Je kan nu op de site van de gemeente veel informatie vinden over je woonlastennota: je kan de woonlastennota zelf zien (en een kopietje printen als je hem kwijt bent) en je kan WOZ-taxatieverslag inzien (met foto’s erbij en als je op een foto klikt, kan je zelfs een kaartje zien). Maar je kan ook meteen dingen regelen: automatische incasso aanvragen (dat doen veel mensen), bezwaar maken als er iets niet klopt en een proefberekening maken voor je kwijtschelding. Op dit laatste ‘feature’ ben ik super trots: je vult een paar vragen in over je inkomen en je uitgaven en je krijgt meteen te zien of je hoogstwaarschijnlijk recht hebt op kwijtschelding! Dat is pas duidelijkheid. Je kan het kwijtscheldingsformulier ook meteen invullen en printen. Bijlagen erbij stoppen, op de post en klaar. Zo zorgen we er voor dat mensen makkelijk krijgen waar ze recht op hebben. 

Belasting betalen is niet leuk. Het is vaak een behoorlijk bedrag. Juist daarom vind ik het als wethouder van belang dat, met name voor mensen met een laag inkomen, de bedragen niet onverwachts veel stijgen. En dat de uitvoering van de gemeentelijke belastingen zorgvuldig en klantvriendelijk gebeurt. 

Karin Walters, wethouder

U bent hier