De macht aan het volk...(5)

5 februari 2008

De macht aan het volk...(5)

Volgende week is het dan zover, de gemeenteraad van Hilversum gaat op een andere manier vergaderen. Er komen veranderingen als het gaat om de manier waarop de commissies en gemeenteraad de onderwerpen behandelen. Veranderingen die het volgens ons een stuk eenvoudiger en beter maken.En zo spectaculair is het eigenlijk helemaal niet.

De belangrijkste verandering is namelijk dat voor ieder onderwerp van te voren wordt afgesproken hoeveel tijd we er in een bepaalde vergadering aan besteden. Dat moet gaan voorkomen dat we, zoals tot nu toe gebruikelijk,uren doen over de onderwerpen die bovenaan de agenda staan en vervolgens de laatste onderwerpen midden in de nacht in een kwartiertje af doen. Eigenlijk is dat gewoon les één van een beetje fatsoenlijke vergadercursus. Maar goed, de “oude” manier wordt al 150 jaar gebruikt. En sommige raadsleden zitten al bijna net zo lang in de raad, dat wordt dus nog wel even wennen.

Wat voor ons het belangrijkste is, is het feit dat veel meer dan in het verleden de inwoners van Hilversum de kans krijgen om hun verhaal kwijt te kunnen. We doen dat op verschillende manieren. Zo wordt er in het vervolg op iedere vergaderdag (dat is altijd op woensdag, volgens het principe twee weken wel, één week niet) drie kwartier ingeruimd voor gesprekken met inwoners.Het zogenaamde “Forum”. Dat is wel wat anders dan vijf minuten inspreektijd bij een commissievergadering. Drie kwartier, voor iedere inwoner die maar wil, om te gaan praten met 1, 2 of 37 raadsleden. Het maakt niet uit hoe of met wie. Wilt u een mooie powerpoint presentatie houden? Bel of mail de griffier en hij regelt het voor u. Wilt u foto’s laten zien van een situatie die echt niet langer kan? Neem ze onder u arm en kom naar de Burgerzaal in uw raadhuis! Wilt u zo veel mogelijk raadsleden overtuigen van uw gelijk over een bepaald onderwerp? Neem uw zeepkist mee en kom het ons vertellen!

Commissie vergaderingen vinden in de meeste gevallen niet meer plaats in onze mooie raadszaal, maar in één van de andere vergaderzalen van het raadhuis. Waarom? Nou, de raadszaal schept naar ons idee te veel afstand tussen de leden van de commissie onderling, maar ook tussen u en de commissieleden. In de andere vergaderzalen zit u niet weggestopt op het balkon, maar zit u op de banken vlak achter de commissieleden. Dat wordt dus vergaderen met uw hete adem letterlijk en figuurlijk in onze nek. En omdat voor ieder onderwerp de tijd dat het wordt behandeld bekend is, hoeft u niet langer meer uren te wachten tot uw onderwerp eindelijk aan de beurt is.

Wij vinden met name het zogenaamde “Forum” een flinke verbetering. Kijk, de SP kunt u natuurlijk altijd wel vinden, en wij u. We staan iedere maand met een kraampje op de markt, we kwamen en komen graag met u praten als u ons belt of mailt en ook bij zo goed als alle informatie- en inspraakavonden zijn we aanwezig. En dat blijven we natuurlijk doen, net zo goed als het organiseren van allerlei thema avonden. Maar met dit “Forum” ontstaat de mogelijkheid om niet alleen de SP te spreken, maar ook alle andere raadsleden. En het geeft de mogelijkheid om partijen die hetzelfde over een bepaald onderwerp denken snel bij elkaar te brengen. Op die manier heeft u als inwoner van Hilversum de mogelijkheid om de besluitvorming van de gemeenteraad bijna rechtstreeks te beïnvloeden.

De SP heeft een belangrijke rol gespeeld bij het tot stand komen van dit nieuwe model. Ook dat is niet per ongeluk. De eerste twee hoofdstukken van ons verkiezingsprogramma 2006-2010 gaan over de lokale democratie en de manier waarop Hilversum bestuurd wordt. Dit is één van de maatregelen die dat kan verbeteren. En dan staan wij natuurlijk vooraan. Beloofd is tenslotte beloofd.

Eerdere artikelen uit deze serie :
 Deel 1 - Volgens de SP kan het anders
 Deel 2 - Inwoners moeten écht mee kunnen praten