Zorgelijk

4 januari 2008

Zorgelijk

De handtekeningenactie van SP en PvdA voor het behoud van Ziekenhuis Hilversum loopt ten einde. Ruim 13.000 mensen steunen onze actie voor behoud van het ziekenhuis. Dat zijn erg veel handtekeningen. Half december was er een bijeenkomst van de gemeenteraad van Hilversum met de Raad van Bestuur van Tergooi Ziekenhuizen. Over die bijeenkomst kunt u [HIER] meer lezen. De opstelling van de rest van de raad maakt het lastiger om een duidelijk signaal naar het ziekenhuis af te geven. Het college, dat we met enige moeite zover hebben gekregen dat ze zich ook inspannen om het ziekenhuis te behouden, zal nu nog voorzichtiger worden. Ze lijken het onderling niet helemaal eens te zijn en ook de raad stelt zich verdeeld op. Dat wordt dus niks. Alleen SP en PvdA gaan het echt niet voor elkaar krijgen om het ziekenhuis op andere gedachten te brengen. Gelukkig hebben we de steun van 13.000 inwoners, dat helpt enorm!

Hoe kijken we als SP nu aan tegen de toekomst van het ziekenhuis? Ook wij vinden dat het ziekenhuis moet nadenken over een efficiënte bedrijfsvoering, daar is geen misverstand over. Maar, wij vinden ook dat het uitgangspunt daarbij de patiënt/klant moet zijn. Met die patiënt/klant is in de voorbereiding van deze plannen niet gesproken. De enige die namens deze toch belangrijke groep iets mocht zeggen, was de patiëntenraad. Die patiëntenraad bestaat uit mensen die door het bestuur van het ziekenhuis worden benoemd. Niet bepaald een democratisch gekozen, door de patient/klant te controleren clubje dus. Juist omdat er niet met de inwoners van Hilversum, Baarn, Wijdemeren, etc. is gesproken, zijn belangrijke problemen onderbelicht gebleven. Hoe moet het bijvoorbeeld met ouderen die voor behandeling of bezoek per openbaar vervoer naar Blaricum moeten? Hoe moet het straks als je op zondag dringend medicijnen nog hebt en je niet zelf kunt of mag autorijden? Hoe kom je vanuit het centrum van Hilversum midden in de nacht met een gat in je hoofd bij een eerste hulp? Wie kan er straks nog op bezoek komen bij ouderen die een paar dagen in het ziekenhuis in Blaricum liggen voor bijvoorbeeld een heupoperatie? Allemaal zaken waar volgens ons niet of onvoldoende is over nagedacht.

Een belangrijk argument van Tergooi is dat de samenvoeging wel moet omdat je anders expertise verliest en bepaalde operaties niet meer mag doen. Artsen moeten een bepaalde operatie een wettelijk minimum aantal keren doen, anders mogen ze die operatie helemaal niet meer doen. Samenvoegen van de twee ziekenhuizen lijkt dan logisch. Maar, waarom zou dat nou in één ziekenhuis moeten? Een arts mag toch best in meer ziekenhuizen opereren? Dat kan toch best in Hilversum en Blaricum? Natuurlijk, dat is duurder, dat snappen wij ook wel. Maar er is in het hele proces niet nagedacht of gesproken over dit soort oplossingen. In ieder geval niet met de mensen die het ziekenhuis nodig hebben.

De SP is en blijft van mening dat mensen beter afzijn met kleinschalige ziekenhuizen in de buurt en grotere (academische) ziekenhuizen op wat meer afstand voor de complexe zaken. Dat kunnen we als SP in Hilversum natuurlijk niet regelen en ook Tergooi kan daar in essentie niet zoveel aan doen. We hebben te maken met beleid dat in Den Haag gemaakt wordt. Zolang het besef van die kleinschaligheid daar nog niet is doorgedrongen, blijft het een beetje roeien tegen de stroom in. Maar, dat is altijd beter dan je willoos overleveren aan de marktwerking in de zorg.

Terug naar onze eigen regio. Wij willen dat Tergooi gaat praten met de wethouder zorg van Hilversum, maar ook van bijvoorbeeld Baarn en Wijdemeren, over hoe we maximale zorg voor inwoners kunnen organiseren. Daar bij denken we aan zaken als een huisartsenpost, apotheek en eerste hulp die ook 's avonds en in het weekend open zijn. Het moet toch mogelijk zijn om in één of twee van die prachtige woondienstenzone’s een huisartsenpraktijk te hebben die 24 uur open is? Waarom moet alle hulp in de avond en nacht geconcentreerd zitten te wachten in Blaricum. We moeten de mensen niet naar de zorg brengen, maar de zorg naar de mensen! Wat ons betreft moet Tergooi en ons college snel om tafel met andere instellingen (zoals verzorgingstehuizen) om te praten over een speciale busdienst die langs de verschillende instellingen en de beide ziekenhuizen rijdt. Uit ons OV onderzoek van vorig jaar bleek al dat daar grote behoefte aan is en, dat er instellingen zijn die er een mee willen betalen. Dat hoeft dus niet zolang te duren. Een beetje geld van Tergooi erbij,een beetje duwen en trekken van onze wethouders en dan moet die bus er voor de zomer kunnen zijn!

Op het terrein van het huidige ziekenhuis Hilversum komt een zogenaamd “zorghotel”, een plek waar mensen na een operatie kunnen herstellen als ze geen dokter meer nodig hebben. Wij vinden dat Tergooi moet nadenken om de zorg in dat zorghotel net iets meer inhoud te geven. Waarom niet gekozen voor een model waar mensen die herstellende zijn van bijvoorbeeld een heupoperatie of aanstaande moeders die moeten bevallen, terecht kunnen. Door na te denken over de manier waarop je zorg ook daar kunt organiseren laat je als directie van ons ziekenhuis zien dat je je druk maakt om zorg voor mensen, en niet alleen maar om geld.