Liever politiek dan zorg

18 december 2007

Liever politiek dan zorg

Vorige week was er een bijeenkomst van de gemeenteraad en de Raad van Bestuur van Tergooi Ziekenhuizen. Wij waren erg benieuwd wat daar op tafel zou komen. Dat was eerlijk gezegd behoorlijk teleurstellend, en niet alleen door de houding van Tergooi, maar zeker ook door de manier waarop een deel van de raad met de materie om ging.

Om te beginnen waren niet alle fracties vertegenwoordigd, en dat werd er gedurende de sessie niet beter op. Nogal wat fracties haakten ergens halverwege af. Gek genoeg waren dat de fracties die nu de grootste mond hebben over de actie van de PvdA en de SP om het ziekenhuis te behouden. En dat heeft ons eerlijk gezegd nog het meest verbaasd. Veel oppositiepartijen (met uitzondering van de VVD) maar ook een club als het CDA, hadden zich blijkbaar voorgenomen om er een mooi politiek punt van te maken. Er waren partijen die opmerkten dat PvdA en SP alleen maar aktie voerden om hun “eigen” wethouders uit de wind te houden. Want, zo luide de onthulling, de oppositie had ontdekt dat die nauwelijks iets gedaan hadden. Andere partijen gingen uitleggen dat het ziekenhuis helemaal niet dicht ging en dat we de Hilversummers dus maar iets op de mouw zaten te spelden. Leefbaar Hilversum heeft daar zelfs een flink stuk over in de Gooi en Eemlander van 17 december gepubliceerd.

Het college
Eerst maar even over de ontdekking van de oppositie dat het college niet op had zitten letten. Op 23 oktober (twee maanden geleden!) stond er op deze plek een stuk van de SP over de rol van het college bij de plannen van Tergooi om belangrijke delen van de zorg naar Blaricum te verhuizen. Dat is gevolgd door vragen van zowel de SP als de PvdA aan het college over hun rol. Het koste toen veel moeite om het college te overtuigen van het feit dat de koers die tot op dat moment werd gevolgd wat ons betreft niet kon. Het college huldigde toen nog het standpunt dat het vanuit economische overwegingen een goed idee was van Tergooi om de spoedeisende hulp en het ziekenhuisdeel in Hilversum te sluiten. Ook toen al kwam de oppositie niet verder dan opmerken “dat we wel een beetje laat waren”. Goed geconstateerd, maar tot dat moment was er nog helemaal niemand over begonnen, ook die anderen partijen niet. Dan was er nog de volkomen onzinnige opmerking dat we het doen om onze wethouders uit de wind te houden. Die wethouders waren helemaal niet zo blij met onze actie. In het college heeft onze actie tot veel gedoe geleid. Maar goed, dat doet er allemaal niet toe, gesteund door een voorzichtige meerderheid zet het college zich nu in voor behoud van het ziekenhuis. Dankzij wethouder Hammer wordt er in ieder geval nog een beetje druk op het ziekenhuis uitgeoefend. Steun van de raad, inclusief de oppositie, zou dus geen kwaad kunnen. Daarmee kunnen we het college op het rechte spoor houden. Maar nee, de oppositie maakt er liever een politiek nummer van, of de feiten kloppen, dat doet er niet toe.

Het ziekenhuis gaat niet dicht
Een grappig argument, rechtstreeks uit de koker van de Raad van Bestuur van Tergooi en overgenomen door een aantal partijen in de raad. Er volgt dan een rijtje met prachtige poliklinische behandelingen die wel blijven. En, er is natuurlijk ook nog de huisarts, dus het verdwijnen van de eerste hulp is ook niet erg. Een argument dat zo ongelofelijk kortzichtig is, dat je er ziek van zou worden.
Er zijn straks geen ziekenhuisovernachtingen meer mogelijk in Hilversum. Alleen nog dagbehandeling. Voor gewone mensen zoals u en ik betekent dat gewoon dat het ziekenhuis verdwijnt, en dat de polikliniek blijft, welke andere mooie termen je er ook bij verzint. Dat is niet alleen een probleem als je meer nachten moet worden opgenomen, het maakt ook het bezoek van ouderen aan mensen in het ziekenhuis vele malen lastiger. Probeer maar eens met de bus in Blaricum te komen. Daar moet je echt wel een dagje voor uit trekken. En, ouderen zijn nou juist een belangrijke doelgroep voor zo’n ziekenhuis!
De SpoedEisende Hulp gaat naar Blaricum. Hoe je het ook went of keert, dat betekent dat er straks na een uur of zes en in het weekend geen huisarts, geen apotheek en geen eerste hulp meer in Hilversum te vinden is. En dat in een stad van 83.000 inwoners. Er zijn partijen in de raad die dat blijkbaar niet erg vinden. Zij volgen blindelings de economische motieven van Tergooi. Wij,(SP en PvdA) dus niet. Net zo min als de 13.000 mensen die inmiddels hun handtekening hebben gezet.

Zonder de steun van partijen als Leefbaar Hilversum, CDA en GroenLinks wordt het veel moeilijker om een aantal belangrijke zorg elementen voor Hilversum te behouden. De Raad van Bestuur van Tergooi kijkt ondertussen glimlachend toe hoe de Hilversumse politiek rollend over straat gaat. Wij laten ons echter niet tegenhouden. Het gaat hier wat ons betreft niet om politieke spelletjes maar om zorg voor Hilversummers!

In de loop van de week kunt u hier lezen welke insteek wij kiezen voor het behoud van Ziekenhuis Hilversum. We zullen dan ingaan op de verschillende elementen van de zorg waarvan wij denken dat die belangrijk zijn voor Hilversum. Want, het behoud van het totale pakket begint, mede dankzij de overige partijen, steeds moeilijker te worden.

Tot die tijd kunt u hier nog tekenen om onze actie te steunen.