Geld als water

17 december 2007

Geld als water

Vorige week maandag stond ik in een tuinkamer te genieten van een kopje lindebloesemthee met een gebakje. Ik keek uit op de mooi aangelegde tuin van Kasteel Vanenburg in Putten. Naast mij praatte de wethouder Lieberwerth uit Baarn met één van de twee directieleden van waterbedrijf Vitens en zijn financiëel adviseur. Het ging over het solvabiliteitsniveau van de onderneming en de mogelijk verdere verlaging van de watertarieven. Hij geeft zijn aandeelhouderschap goed inhoud. Voordat de vergadering in de zaal zou beginnen, won hij al nadere informatie in.

De voorzitter van de raad van bestuur van Vitens, het andere directielid, kwam naast mij staan. Ik schudde de hand: “Karin Walters, Hilversum”. “Ja, u ken ik wel.”, zei hij vriendelijk, “niet alleen omdat u één van de weinige vrouwen bent, maar u bent ook van de SP, nietwaar?” Dat beaamde ik trots. Op deze aandeelhoudersvergadering stond het bezoldigingsbeleid van de directie van Vitens centraal. Over een jaar treedt deze directie af en wat mogen de nieuwe directieleden gaan verdienen? De derde persoon aan ons sta-tafeltje, een wethouder uit Gelderland, gaf een aftrap. “Ach, het voorstel wat er nu ligt, valt best nog wel mee. Er zijn directieleden van ondernemingen, die een stuk meer verdienen. Als je eens kijkt wat ze in Amerika en Canada verdienen….”. “Tja, daar zit hem nu precies het punt”, zei ik. “Als het gaat om hogere salarissen, dan betekent marktconform vaak, vergelijkbaar met salarissen in Amerika en Londen. Als het gaan om de lagere salarissen moet het marktconform zijn met Polen en China!” De topman van Vitens glimlachte. Hij vond het een originele insteek. De wethouder uit Gelderland vervolgde: “Ja, maar het voorstel dat nu voorligt betekent dat de directieleden er niet op achteruit gaan. Dat zou toch ook niet eerlijk zijn? Dan hebben ze toch ook geen verhaal om mee thuis te komen?”. (Ik zei niet, dat het niet ging om de salarissen van de huidige twee directieleden, maar om de nieuwe mensen, dus dat zijn punt niet aan de orde was.) “Oh, maar wat dacht u dan van de mensen die in de thuiszorg werken? Die gaan er nu vaak echt in salaris op achteruit. En van de postbodes, die straks misschien op basis van stukloon moeten gaan werken. Die hebben dan toch ook geen verhaal thuis? Vinden we het daar wel kunnen?” Een beetje gemummel. Het was tijd om de grote vergaderzaal in te gaan.

Bij het agendapunt over de salarissen, legde één van de commissarissen van Vitens uit hoe het nu stond met de beloning. De voorzitter van de Raad van Bestuur van Vitens verdient nu 202.000 euro bruto per jaar. Inclusief de maximale jaarbonus wordt dit 242.000 euro. De commissaris legde uit dat dit vergelijkbaar is met andere directeuren in de nuts-sector. Een grafiekje toonde dit keurig aan. Het voorstel was dus om ongeveer op hetzelfde niveau te blijven. Het was namelijk van belang om een kwalitatief goede topman aan te kunnen trekken.

Natuurlijk speelde de actuele discussie over “niet meer verdienen dan een minister” in de publieke sector ook een rol. Een minister verdient nu 145.000 euro. (Onlangs is het salaris van de minister-president en de ministers met 10% omhoog gegaan). Het voorstel van de commissaris was om niet uit te gaan van het huidige salaris van een minister, maar van het salaris dat volgens de Commissie Dijkstal over 2 jaar geldt voor een minister: 171.000 euro. De commissaris vertelde dat er dan nog steeds “een gat” ligt tussen dit salaris en het huidige salaris van de topman van Vitens. Men stelde voor om bovenop dit vaste salaris nog eens 20% bonus toe te kennen. Natuurlijk wel op basis van strakke doelstellingen, maar het was realistisch om ervan uit te gaan dat 80% van deze doelstellingen wel gehaald worden en leiden tot een bonus. Zo komen we weer uit op het huidige salaris van de topman.

Dit voorstel heeft het niet gehaald. Aangezien de aandeelhoudersvergadering op dit moment besloten is, zal ik hier niet over uitwijden. Ik heb zelf, namens de kleine aandeelhouder Hilversum, het standpunt van het college van Hilversum ingebracht: het huidig salaris van een minister, dus 145.000 euro, plus maximaal 10% bonus. Dit sluit aan bij de uitspraken van oud-Hydron aandeelhouders, die breed gedragen werden, voordat de fusie van 3 waterbedrijven tot 1 Vitens aan de orde was. Als dit het gehaald had, zou de nieuwe topman van Vitens ongeveer een kwart minder verdienen dan de huidige topman.

De raad voor commissarissen zal een nieuw voorstel uitwerken. Dit zal in juni opnieuw aan de aandeelhouders voorgelegd worden.

Wordt dus vervolgd.
Voorlopig verdienen de twee topmannen van Vitens nog geld als water.

Karin Walters, wethouder