De Cocon

13 december 2007

De Cocon

Dinsdagavond waren bewoners uit de Bloemenbuurt bij de vergadering van de commissie welzijn om in te spreken over de situatie rond de Cocon. Aan de Neuweg wordt namelijk een nieuw gebouw neergezet voor de opvang van daklozen, eind april is het gebouw klaar en gaat het open. De buurt is niet blij met die daklozenopvang in de buurt. Ze vinden dat ze al genoeg van dit soort zaken (zoals de Vluchtheuvel bijvoorbeeld) in de buurt hebben en ze vinden de plek, recht tegenover een grote kinderspeelplaats, vragen om moeilijkheden. De buurt dringt er al een tijdje bij de raad op aan om opnieuw naar hun beslissing, die al tien jaar geleden is genomen, te kijken. Zij vinden dat de situatie op veel terreinen veranderd is en dat het risico voor hun kinderen nu veel te groot is geworden. Kees Schaap, journalist van Zembla, woont ook in de Bloembuurt. Onder zijn bezielende leiding is er een buurtgroep gevormd en wordt het protest nieuw leven in geblazen.

Gisteravond kwamen ze dus inspreken. Maar er gebeurde nog meer op die dag. Eén of meerdere bewoners uit de Bloemenbuurt hadden op diezelfde dag een merkwaardig pamflet verspreid in de buurt. In dat pamflet werd op volstrekt onrealistische wijze geschetst welke gevaren er op de buurt afkwamen. Er werd ook in geschreven dat de wethouder juist blij was met dit sociale experiment en dat hij vond dat als je daar tegen was, je eigenlijk gewoon asociaal was. De indruk werd gewekt dat het pamflet afkomstig was van de Cocon, de gemeente Hilversum en Dudok Wonen. Dat was uiteraard niet het geval. Aan het begin van de vergadering heeft de gehele commissie dan ook unaniem afstand genomen van de inhoud van het pamflet en het was goed om te horen dat Kees Schaap (de inspreker) dat namens de buurtvereniging ook deed. Het pamflet had er echter wel toe geleid dat de bereidheid in de commissie om over de kwestie te spreken tot het nulpunt was gedaald. Niemand wilde de indruk wekken dat een dergelijk pamflet helpt om je zin te krijgen. Een standpunt waar ook wij ons overigens prima in konden vinden.

Dat is natuurlijk wel jammer. De buurtbewoners hebben namelijk grote zorgen over de sociale veiligheid in hun wijk. De SP neemt die zorgen in ieder geval heel serieus. Wij voelen echter ook een grote verantwoordelijkheid voor de daklozenopvang in Hilversum. Wat ons betreft is een uitvoerige discussie over de functie van de Cocon, de soort opvang en de mogelijke impact op de sociale veiligheid in de buurt van groot belang. Gisteravond was een goede en logische gelegenheid om dat onderwerp aan de orde te stellen. Door de gebeurtenissen van die dag is dat er dus niet van gekomen. Daar kan het wat ons betreft echter niet bij blijven. We zijn het de bewoners verplicht om de discussie daarover in het openbaar en op basis van alle argumenten te voeren. De SP zal daarom vragen om het onderwerp voor de commissie vergadering van januari te agenderen. Daar kunnen we dan eindelijk eens echt over dit onderwerp gaan praten.