Ziekenhuis Hilversum: "Wij vinden er niks van"

13 oktober 2007

Ziekenhuis Hilversum: "Wij vinden er niks van"

Afgelopen woensdag was er een informatieavond van Ziekenhuis Hilversum over de verandering als gevolg van de fusie met Ziekenhuis Gooi-Noord. De avond ging over de gevolgen die de plannen van Tergooi Ziekenhuizen (want zo heten ze tegenwoordig) hebben voor de zorg die in de verschillende vestigingen wordt verleend. Alleen mensen uit de directe omgeving van het ziekenhuis waren uitgenodigd. Dat is gek, want Ziekenhuis Hilversum heeft een verzorgingsgebeid van 125.000 mensen, niet alleen in de buurt en zelfs niet alleen in Hilversum. Wij waren door één van onze leden op deze avond attent gemaakt en wilden dus graag komen luisteren wat Tergooi te vertellen had. Dat viel nog niet mee.

Alleen mensen uit de buurt die een uitnodiging hadden gehad mochten komen werd ons per mail en telefonisch medegedeeld. Ik mocht pas komen toen ik liet weten dat ik lid was van de gemeenteraad en in die hoedanigheid dus graag wilde komen. Toen kon het ineens. Zoals gezegd, Ziekenhuis Hilversum bedient niet alleen Hilversum, ook omliggende gemeenten worden door de plannen van Tergooi getroffen. Vandaar dat ook SP-ers uit De Bilt, Hollandsche Rading en Baarn veel belangstelling hadden. Uiteindelijk zijn we er met z’n drieën heen gegaan om te luisteren wat ze te vertellen hadden.

Het was redelijk druk, er waren ongeveer 70 omwonenden aanwezig. Het ziekenhuis zelf was met een stuk of vijf personen vertegenwoordigd. Mevr Zuiderwijk en de heer vd Meer, beiden lid van de raad van bestuur voerden het woord. Mevr. Zuiderwijk(foto) is de voorzitter van de Raad van bestuur en was die avond duidelijk de baas. Zodra er lastige vragen uit de zaal kwamen nam ze het woord over om daar snel een einde aan te maken. De plannen waren inmiddels wel bekend. Het Ziekenhuisdeel en de eerste hulp verdwijnen uit Hilversum en gaan naar Blaricum. In Hilversum blijft dan een polikliniek en een zogenaamd zorghotel over.

Er valt veel te zeggen over deze avond, maar het meest opvallend vond ik wel dat Mevr. Zuiderwijk zich wel erg als slachtoffer van de omgeving opstelde. Er was veel concurrentie, er kwam steeds meer marktwerking. Met name de routine operaties waar je veel aan kunt verdienen raakte het ziekenhuis steeds meer kwijt. Zij hielden alleen de ouderen over, en die kosten veel geld. Op die manier kon het ziekenhuis niet blijven bestaan. Ze werd ook geconfronteerd met steeds meer bezuinigingen. Allemaal zaken waar ze niet alleen niets aan kon doen, zei ze, ze vond er verder ook niets van. Het was een gegeven waar ze mee moest omgaan. Dat vinden wij eerlijk gezegd wat al te gemakkelijk. Het ziekenhuis heeft verstand van zorg, het ziekenhuis weet aan welke zorg mensen behoefte hebben, dan kan je niet aan de kant blijven staan als die zorg onder je handen wordt afgebroken. Dan moet je je daar volgens ons tegen verzetten. Maar goed, de raad van bestuur van Tergooi vindt blijkbaar van niet.

De presentatie die de raad van bestuur gaf, was een prachtig verhaal, maar hier en daar wel een beetje oneerlijk. Ze hadden bijvoorbeeld berekend dat de reistijd naar het ziekenhuis voor 93% van de patienten niet zou veranderen. Blaricum ligt namelijk hartstikke centraal volgens Tergooi. Nadat wij opmerkten dat dat hooguit zo was als je met de auto kwam, moest worden toegegeven dat het met het openbaar vervoer inderdaad wat ingewikkelder lag. Maar ja, daar kon Tergooi ook al niets aan doen, Zij gaan namelijk niet over het busvervoer, dat regelt de gemeente en de provincie. Over de eigen verantwoordelijkheid van Tergooi werd met geen woord gesproken.

De eerste hulp gaat naar Blaricum, want, de huisartsen wilden dat graag. Het was volgens Mevr. Zuiderwijk ook logisch, want als mensen ’s nachts bij de eerste hulp kwamen en ze moesten eigenlijk bij de huisarts zijn, dan konden ze gewoon naar de deur ernaast in plaats van naar een ander ziekenhuis. Dat het veel logischer zou zijn om de huisartsen in Blaricum en de eerste hulp in Hilversum te hebben zodat je met een gat in je hoofd op twee plekken terecht kan, daar zag Tergooi de logica niet van in. Het beroep op spoedeisende hulp in het Gooi is de afgelopen jaren flink toegenomen (onderzoek UMC Utrecht) . Dan zou je toch zeggen dat een ziekenhuis in de buurt steeds belangrijker wordt. Niets over gehoord.

Aan het eind werd het zelfs een beetje pijnlijk. Mevr Zuiderwijk liet weten dat ze betrokkenheid van patiënten erg op prijs stelde en daarom zou ze mensen blijven informeren. Op onze opmerking dat informeren toch echt iets anders is dan mensen betrekken bij je beslissingen liet mevr Zuiderwijk weten dat ze toch moeilijk iedereen kon laten meepraten en dat bestuur zelf wel uitmaakt wat er met het ziekenhuis gebeurd. En dat is precies wat er mis is. Het ziekenhuis is geen speeltje van het bestuur. Het gaat er niet om dat je winst maakt met een zorghotel en daarom de ziekenhuisbedden maar weg te doet. Het gaat er om dat je je verantwoordelijkheid neemt voor de zorg van 125.000 mensen. Dat doet Tergooi volgens mij veel te weinig. De raad van bestuur zou samen met de inwoners van het Gooi moeten nadenken over modellen om Ziekenhuis Hilversum als een volwaardig ziekenhuis voort te laten bestaan.

Maar goed, dat zit er dus niet in. We zullen het zelf moeten doen. De SP in De Bilt, Baarn, Wijdemeren, Hollandsche Rading en Hilversum denkt na over mogelijke acties om het ziekenhuis te behouden. We houden u op de hoogte.