Ziekenhuis Hilversum en onze wethouders

23 oktober 2007

Ziekenhuis Hilversum en onze wethouders

De inzet van de SP voor het behoud van het ziekenhuis in Hilversum is natuurlijk nog niet ten einde, we beginnen nog maar net! Begin november zullen de eerste echte acties van start gaan, en niet alleen in Hilversum, maar in de hele Gooi en Vechtstreek. En niet alleen de SP. We zijn inmiddels in gesprek met een aantal andere partijen die zich bij onze actie willen aansluiten. Acties die als doel hebben om de bevolking van Hilversum en omgeving te informeren over de gevolgen van het grotendeels verdwijnen van ons ziekenhuis en om te kijken welke mogelijkheden er nog zijn om de sluiting tegen te houden. Wat ons betreft gaat het een warme winter worden voor Tergooi Ziekenhuizen!

College
Dit stukje gaat voornamelijk over de rol van het Hilversums college bij de plannen van Tergooi om ’s avonds, ’s nachts en in het weekend het licht in de vestiging Hilversum uit te doen. Al toen de fusie van Gooi-Noord met Ziekenhuis Hilversum een feit werd hebben diverse fracties in de Hilversumse raad aangegeven dat het college zijn uiterste best moest doen om te voorkomen dat het ziekenhuis door die fusie uit Hilversum zou vertrekken.

Ruimtelijke Ordening
De toenmalige wethouder Ruimtelijke Ordening (Otger Meuwissen)kreeg die taak toebedeeld. Vervolgens bleef het stil tot het moment dat we in de krant konden lezen dat de eerste hulp en het ziekenhuisdeel uit Hilversum ging verdwijnen. Wat overblijft is een soort "Kwikfitvestiging", alleen voor kleine reparaties kunnen we straks nog in Hilversum terecht. De SP fractie heeft bij de eerste gelegenheid direct vragen gesteld aan de wethouder. Hoe kon dit nou gebeuren? De wethouder liet weten dat hij zijn best had gedaan, maar dat het besluit van het bestuur van Tergooi Ziekenhuizen inmiddels vaststond, maar, hij zou nog eens gaan praten om te kijken hoe de vork precies in de steel zat. Dat was achteraf gezien nogal gek. Want, hoe kan het nou dat de wethouder niet allang wist hoe de vork in de steel zat? Afijn, wij besloten maar even af te wachten waar de wethouder mee zou komen.

Economie
Een paar weken later verscheen de economische visie van dit college. Daar werd zorg tot een van de speerpunten benoemd. Het ging dan met name om hoogwaardige, innovatieve zorg. Wij hebben de wethouder daar toen een aantal vragen over gesteld. Hoezo speerpunt? U laat wel ons eigen ziekenhuis uit Hilversum vertrekken! En, hoogwaardige en innovatieve zorg, klinkt mooi, maar de uitleg ging wel erg in de richting van zorg voor rijken met de allernieuwste snufjes. Het koste ons nogal wat moeite om uiteindelijk voor elkaar te krijgen dat ook werd opgenomen dat tweedeling in de zorg moet worden voorkomen. Wethouder Rensen is namelijk van mening dat we heel goed af zijn met de keus van Tergooi. (Zie onze eerdere stukken).

Verkeer
De wethouder Verkeer (Boog) is in gesprek met het bestuur van het ziekenhuis over de verkeersproblematiek. Doordat het ziekenhuis op hun eigen terrein betaald parkeren heeft ingevoerd (al weer vele jaren geleden) is de parkeerdruk in de omliggende wijk (waar parkeren gratis is) enorm. Zeker tijdens de bezoekuren neemt de overlast onhoudbare vormen aan. Overigens wordt er al jaren over dit onderwerp gesproken, maar Tergooi wil niet van het betaald parkeren af omdat ze bang zijn dat bewoners uit de wijk op hun terrein gaan parkeren. Andersom vinden ze blijkbaar minder erg. Afijn, een oplossing lijkt voorlopig nog niet in zicht. Behalve dan als het college ook op dit punt het vertrek van het ziekenhuis als een voordeel uitlegt. Geen ziekenhuis betekent immers ook geen bezoekers, parkeerprobleem opgelost.

Wie missen we nog?
Uit bovenstaande verhaal blijkt dat drie wethouders zich het afgelopen jaar met Tergooi hebben bezig gehouden. De wethouder Economie, de Wethouder Ruimtelijke Ordening en de Wethouder Verkeer. Onduidelijk is wat nou precies het college standpunt is. Waar gaan die gesprekken eigenlijk over? Doet iemand nog z’n best om ons ziekenhuis in Hilversum te houden of zijn we aan het helpen met inpakken? Is wat de wethouder economie zegt het collegestandpunt en maakt het ze dus niet uit de we straks zonder huisartsenpost, zonder eerste hulp en zonder ziekenhuis zitten in een gemeente van 83.000 inwoners? En, ook niet onbelangrijk, wie gaat er eigenlijk over de zorg in Hilversum? We hebben toch zeker een wethouder die zorg in zijn portefeuille heeft? Waarom heeft inmiddels bijna iedere wethouder er iets over geroepen, behalve de wethouder die er echt over gaat? Er verdwijnt niet zomaar een bedrijf uit Hilversum. Een ziekenhuis is niet alleen maar een economische activiteit of een verkeersprobleem! Hilversum heeft recht op meer dan een veredelde huisartsenpost die ook nog eens uitsluitend tijdens kantooruren open is.

Binnenkort zullen wij het college een aantal vragen stellen over wat ze tot nu toe nou precies gedaan hebben, en of zij de mening van de wethouder economie onderschrijven dat we eigenlijk gewoon goed af zijn met de huidige ontwikkelingen. Om misverstanden te voorkomen, zullen we onze vragen met name richten aan de wethouder Zorg, Ben Hammer.