Ziekenhuis Hilversum: Bijna de beste van Nederland?

2 september 2007

Ziekenhuis Hilversum: Bijna de beste van Nederland?

Deze week bleek uit een onderzoek van het weekblad Elsevier dat Tergooi ziekenhuis het op één na beste ziekenhuis van Nederland is. Het gaat dan om precies te zijn om de locatie Hilversum. De lokatie Blaricum kwam niet voor in de top tien. Het beoordelen van de prestaties van ziekenhuizen is een lastige klus, maar het onderzoek van Elsevier is één van de graadmeters die daarbij gebruik kunnen worden. Tergooi ziekenhuis is natuurlijk trots op dat resultaat, en terecht. Deze week werd het personeel door de directie getrakteerd.

Afgelopen zaterdag kwam ook de jaarlijkse AD-Ziekenhuis Top-100 uit. Daar is de Hilversumse vestiging van Tergooi terecht gekomen op plaats 83. Dat is zo’n zestig plaatsen lager dan vorig jaar toen Ziekenhuis Hilversum op 21 stond. Hoe dat precies komt weten we natuurlijk niet, maar misschien dat nog een ander onderzoek dat afgelopen week bekend werd wel eens veelzeggend kan zijn.

Het adviesbureau Roland Berger Strategie Consultants deed onderzoek naar de Nederlandse ziekenhuissector. Daaruit kwamen resultaten die de directie van Tergooi aan het denken zouden moeten zetten.
Uit het onderzoek blijkt dat kleinere ziekenhuizen beter presteren dan grotere. Bij fusies wordt meestal gesproken over synergievoordelen zoals efficiencywinst en vermindering van overheadkosten. In de praktijk blijkt daar volgens dit onderzoek niets van terecht te komen. In tegendeel. Grotere ziekenhuizen leiden tot meer managers en meer bureaucratie. De afstand tussen arts en patiënt wordt letterlijk en figuurlijk groter.
Het onderzoek toont ook aan de Nederland het slecht doet als je de “dekking” van ziekenhuizen bekijkt. In Nederland is er gemiddeld één ziekenhuis per 82.000 inwoners. In landen als Duitsland, Frankrijk, België is dat één ziekenhuis per 40.000. In Zwitserland zelfs 1 ziekenhuis per 20.000 inwoners. En toch is de bezettingsgraad en de efficiency in die landen beter dan in Nederland.

Hilversum heeft zo’n 83.000 inwoners. Als we ons “eigen” ziekenhuis zouden houden, dan voldeden we dus aan het Nederlands gemiddelde. Dat is al niet zo goed als je naar de bovenstaande getallen kijkt. Wij maken ons zorgen wat het voor de kwaliteit van de zorg in Hilversum betekent nu Tergooi heeft besloten om het ziekenhuisdeel van de vestiging in Hilversum te sluiten. Je houdt je hart vast zullen we maar zeggen.

Daarom nog maar eens een oproep aan de directie van Tergooi: Zorg dat u in de komende jaren bij de beste ziekenhuizen van Nederland blijft horen. Kijk naar de verschillende onderzoeken en naar de ziekenhuizen die u zijn voorgegaan en trek daaruit uw conclusies.

Hilversum verdient zijn eigen ziekenhuis!