De macht aan het volk...(4)

9 september 2007

De macht aan het volk...(4)

Deel vier in deze serie over bestuurlijke aangelegenheden in het Hilversumse. Dit keer gaat het niet over een ander vergadermodel dat er voor kan zorgen dat inwoners van Hilversum zich meer betrokken voelen bij de politiek. Nee,dit keer gaat het om een aantal veranderingen in de besluitvorming van met name bouwprojecten in Hilversum. De commissie stad heeft verleden week namelijk twee voorstellen aangenomen dat er wel eens voor kan gaan zorgen dat buurtverenigingen en bewonersgroepen veel meer dan nu het geval is, invloed kunnen uitoefenen op wat er waar gebouwd wordt in Hilversum.

Het was een ingewikkeld stuk dat de commissie ter behandeling kreeg. Dat wil zeggen, er zaten veel woorden in die nauwelijks op één regel paste. Dat maakte het lezen niet gemakkelijk. Bij dat soort stukken moet je altijd erg oppassen is onze ervaring. Lange en ingewikkelde woorden zijn meestal bedoeld om te verhullen dat er nauwelijks iets gezegd wordt. Dat lijkt hier toch niet het geval. De afgelopen maanden heeft het college (wethouder Hammer om precies te zijn) veel tijd gestoken om tot twee voorstellen te komen die besluitvorming rond bouwprojecten inzichtelijker en meer beïnvloedbaar maken. Het eerste voorstel ging om wat we bewonersparticipatie noemen en het tweede ging over de verschillende stappen in een traject waarbij soms raad en soms college aan zet zijn.

Bewonersparticipatie
Inwoners van Hilversum, raadsleden en woningcorporaties hebben zich de afgelopen periode in een werkgroep bezig gehouden met de vraag hoe inwoners eerder bij projecten betrokken kunnen worden. Afgelopen week lag een verslag van die bijeenkomsten voor bij de commissie stad. Het plan van de werkgroep is om dit najaar en conferentie te organiseren waar de ideeën tot nu toe verder uitgewerkt kunnen worden. Dat leek de gehele commissie natuurlijk een goed idee. Wat ons betreft is het heel goed dat er samen met bewoners gekeken wordt naar hoe het anders en beter kan. Dat dat nog niet zo eenvoudig is, bleek tijdens de behandeling van het stuk in de commissie. Met name de vraag wie er uiteindelijk wat precies beslist werd niet door iedereen op dezelfde manier beantwoord. Zo heeft GroenLinks bijvoorbeeld al eens voorgesteld om bewoners bij bouwprojecten een vetorecht te geven. Dat klinkt leuk, maar wij voelen daar niets voor. Want hoe stel je je dat voor als er bijvoorbeeld een ZMOK school gebouwd moet worden? Er zullen niet veel inwoners zijn die zo'n school graag in hun achtertuin willen. Toch moet zo'n school er wel komen. En wie zijn die bewoners eigenlijk precies? In de praktijk zal er gesproken worden met buurtverenigingen en bewonersorganisaties, maar wat nou als je als inwoner van Hilversum niets met die clubs te maken wilt hebben of ruzie met ze hebt? Wie wordt er nou precies door die clubs vertegenwoordigd? Wat ons betreft moet ook niet voorbij worden gegaan dat raadsleden in de raad zitten met een mandaat van de kiezer zij vertegenwoordigen de Hilversummers. Daar hebben we eens in de vier jaar verkiezingen voor. Dat betekent natuurlijk niet dat inwoners vervolgens vier jaar hun mond moeten houden, maar behalve individuele belangen is er ook nog zo iets als het algemeen belang, hoe lastig dat soms ook is uit te leggen. Allemaal lastige vragen waar de conferentie hopelijk een antwoord op gaat geven.

Beslismodel Als er ergens gebouwd gaat worden,komt het eigenlijk nooit voor dat er in één keer een besluit wordt genomen in de raad waarmee dat allemaal is geregeld. Er zitten in zo'n proces allerlei beslismomenten. Denk bijvoorbeeld aan de wijzigingen van een bestemmingsplan, dingen als een kapvergunning voor bomen die in de weg staan, het vaststellen van de randvoorwaarden, het voorlopig en definitief ontwerp, en zo zijn er nog vele momenten waarop de raad moet beslissen. Het komt dan ook vaak voor dat er een besluit moet worden genomen over iets waar raadsleden de voorgeschiedenis niet van kennen. Dat kan komen omdat eerdere besluiten in een andere raadsperiode vielen, of, ook dat komt voor, omdat raadsleden even niet op hadden zitten te letten. Het college moet de raad dan nog wel eens helpen herinneren aan een eerder genomen besluit waarvan het betreffende voorstel een logisch gevolg is. Om de vele discussies die daar het gevolg van zijn te voorkomen heeft de raad nu een beslismodel vastgesteld dat voor de verschillende bouwprojecten kan worden gebruikt. Dat model is eigenlijk een soort stappenplan waarin nauwkeurig staat beschreven welk orgaan (raad, college, etc) op welk moment een beslissing moet nemen of heeft genomen. Zo is steeds in één oogopslag duidelijk waarom een bepaald besluit wordt gevraagd en wat daaraan vooraf is gegaan.

Het aardige van de twee beschreven voorstellen is dat ze heel goed bij elkaar passen. Door in het laatste stuk ook op te nemen op welke momenten inwoners aan zet zijn, wordt ook direct duidelijk wat bewoners van een plan vinden en of ze er überhaupt iets over is gevraagd. Alweer iets waar de inwoners van Hilversum zich het komend najaar over kunnen buigen.

Nog even los van de uitkomst van al die verschillende plannen en gedachtes vinden we als SP dat het college en de raad met de uitwerking van deze zaken op het terrein van bestuurlijke vernieuwing (want dat is het feitelijk) een belangrijke stap zet in het meer betrekken van inwoners bij wat er in de stad gebeurd. Daar zijn we als SP heel gelukkig mee. Het is niet voor niets dat de eerste twee hoofdstukken van het verkiezingsprogramma van de SP Hilversum nou juist daarover gaan, het luisteren naar Hilversummers.

Lees deel 1
 Lees deel 2