De macht aan het volk...(3)

4 september 2007

De macht aan het volk...(3)

Gisteren was er een Presidium overleg (overleg van alle fractievoorzitters) waar onder andere de plannen om het Hilversumse vergadermodel flink te veranderen aan de orde kwamen. Blijkbaar heeft de publiciteit daarover in de afgelopen weken geholpen om een beetje beweging in deze lastige materie te krijgen. Op basis van een voorstel van CU, LH en SP was er binnen een uur overeenstemming over hoe het ongeveer zou kunnen. Alle partijen waren het met elkaar eens, met uitzondering van de VVD, die er om onbekende reden weer eens niet was. De afspraak is nu dat de fractievoorzitters het met hun fractie overleggen en dat we dan begin oktober nog een keer bij elkaar komen om een definitief plan vast te stellen. Dat plan wordt dan voorgelegd aan de raad. Die heeft tenslotte het laatste woord. Het streven is om dan per 1 januari met dat nieuwe model te gaan werken.

Hoe het plan er precies uit komt te zien is dus nog niet helemaal duidelijk, er kunnen nog wat wijzigingen vanuit de verschillende fracties komen. Wat wel zeker is, is het feit dat er niet alleen wat meer ruimte voor inwoners komt om zich uit te spreken, ook de manier van vergaderen zal voor de inwoners van Hilversum een stuk aantrekkelijker worden. Juist omdat er nog onderdelen kunnen veranderen is het onverstandig om de plannen nu al inhoudelijk toe te lichten., maar als u de eerdere stukken over dit onderwerp op deze site leest dan valt daaruit prima op te maken hoe het er ongeveer uit komt te zien.

Dit nieuwe vergadermodel en de plannen die er zijn rond 'burgerparticipatie bij ruimtelijke projecten' kunnen er volgens de SP toe leiden dat inwoners van Hilversum zich niet alleen meer betrokken voelen bij de dingen die de gemeente doet, maar er ook meer invloed op krijgen. Wat ons betreft is dat een goede zaak.

Het vraagt dus nog even geduld, maar het lijkt er op dat er per 1 januari echt iets veranderd aan de manier waarop we in Hilversum met de invloed van bewoners op het bestuur omgaan. Het zou naïef zijn om te denken dat alle inwoners daar tevreden van worden, dat zal echt niet gebeuren. Er zullen altijd besluiten genomen moeten worden die niet iedereen bevallen, daar is niets aan te doen. Als we echter beter dan nu in staat zijn om mensen invloed te geven en duidelijk te maken waarom bepaalde besluiten worden genomen, dat beschouwen wij dat als een belangrijke stap vooruit.

De volgende keer (in deel 4) zullen we het feitelijke plan verder toelichten en ook ingaan op de vraag of en hoe dat recht doet aan wat we als SP in ons verkiezingsprogramma over dit onderwerp hebben geschreven. Wij verwachten dat er over een week of vier een plan ligt dat aan de gemeenteraad kan worden aangeboden. Dat is ook het moment waarop u hier deel 5 kunt verwachten.

Lees deel 1
 Lees deel 2