De Geus blijft open!

12 september 2007

De Geus blijft open!

Soms zitten er grote verrassingen in een klein zinnetje. De raadsvergadering voor deze maand is nog niet achter de rug, maar de stukken voor de volgende ronde liggen al te wachten. Eén van die stukken gaat over de ontwikkelingen op de Larenseweg. Het is een verhaal waar we later nog wel eens op terugkomen, maar er staat iets heel bijzonders in dat voorstel. In het raadsvoorstel staat dat er (onder andere) een nieuw wijkcentrum komt op de Larenseweg. Dat wisten we al. Maar er staat meer. Om precies te zijn staat er: “Zo komt er naast het bestaande Buurthuis De Geus een nieuw wijkcentrum op het Lucentterrein”. Wij kunnen dat niet anders uitleggen dan dat het college niet langer van plan is om Buurthuis De Geus te sluiten. Dat is een groot succes voor de bewoners van de Geuzenbuurt die zich hebben ingespannen om het buurthuis te behouden. Het gaat nog maar om een voorstel, en het is nog maar de vraag hoe andere politieke partijen tegen het voorstel aankijken, maar voorlopig ziet het er naar uit dat de Geuzenbuurt zijn eigen buurthuis kan houden, op 3 oktober valt de definitieve beslissing.

De SP Hilversum is er in ieder geval erg gelukkig mee. Het is niet voor niets dat wij afgelopen voorjaar in de Geuzenbuurt huis aan huis hebben aangebeld om mensen te vragen wat ze plannen om het buurthuis te sluiten vonden. De uitkomst van die enquête heeft uiteindelijk geleid tot een actiebijeenkomst in De Geus en de oprichting van een actiecomité. En nu dus tot een voorstel om De Geus open te laten. Goed nieuws voor de mensen van de treinenzolder, voor de kinderopvang en voor alle bewoners van de buurt die De Geus als een stukje van zichzelf beschouwen. De SP wil de buurtbewoners en het actiecomité van harte feliciteren met dit resultaat!

Wat we overigens niet snappen is dat zo’n belangrijk feit zo verstopt zit in een klein tussenzinnetje van een raadsvoorstel. Nou kan het college weer eens laten zien dat ze serieus naar inwoners luisteren, maar dan verstoppen ze het resultaat zo goed, dat het lijkt alsof ze zich er voor schamen!