De macht aan het volk...(2)

13 augustus 2007

De macht aan het volk...(2)

De manier waarop we in Hilversum inwoners betrekken bij de besluitvorming moet wat de SP betreft echt anders. In het eerste deel van dit stuk valt te lezen waarom we dat vinden. Hier gaan we in op hoe wij denken dat dat gerealiseerd kan worden. Daarbij is wat ons betreft niets heilig. Bestaande structuren kunnen wat ons betreft overhoop.

Er wordt op dit moment door de gemeente met allerlei buurtgroepen gesproken over hun rol bij bijvoorbeeld bouwprojecten. Daar komen goede en minder goede ideeën op tafel die in de loop van het jaar bij elkaar worden gestopt om er een logisch geheel van te maken. Wat er dan moet ontstaan is een soort schema dat gebruikt kan worden voor projecten. In dat schema is dan aangegeven op welk moment bewoners ergens iets over kunnen zeggen, op welk moment de raad iets moet beslissen en op welk moment de wethouder aan zet is. Want de vraag 'wie gaat er eigenlijk over' gaat ook op voor de raad. Het komt met enige regelmaat voor dat onduidelijk is of de raad op een bepaald moment nou wel of niets iets kan beslissen.

Dat schema kan de leidraad zijn voor toekomstige projecten. In onze visie moet voor ieder stuk dat naar de commissie of raad gaat helder zijn wat de status is. Welke besluiten er al genomen zijn, wat er nu besloten moet worden en welke besluiten er in de toekomst over dat onderwerp nog komen. Daarbij moet wel duidelijk zijn wie er welke beslissing neemt. Juist de onduidelijkheid daarover leidt nu tot enorme frustratie. Wij hebben wel ideeën over hoe dat zou moeten en hebben die ook in de bijeenkomsten met wethouders en buurtgroepen besproken. We willen de uitkomsten van die discussies afwachten voor we er een mening over geven. Wat ons betreft moet het in ieder geval zou zijn dat inwoners een belangrijke stem hebben in wat er in hun woonomgeving gebeurd. Dat betekent dat ze ook echt iets te zeggen moeten hebben. Nu zijn uitkomsten van informatieavonden en dergelijke veel te vrijblijvend.

Daarbij moet wel helder blijven dat er, zeker bij bouwprojecten, een groter belang kan zijn dan alleen dat van omwonenden. Een goed voorbeeld is de ZMOK school waar in Kerkelanden nogal wat over te doen is. Wat ons betreft kan de uitkomst van de discussie met de buurt zijn dat die school ergens anders of op dezelfde plaats komt, maar niet dat die school er niet komt. Het zal nog lastig worden om goed met elkaar af te spreken hoe je een model maakt waarin je dat soort dingen goed regelt.
Wij kijken met belangstelling uit naar de uitkomst van de discussie met bewonersgroepen over dit onderwerp.

Voor wat betreft de vergaderingen van commissie en raad moet ook gekeken worden naar de rol van de inwoners van Hilversum. Het moet wat ons betreft voor Hilversummers veel gemakkelijker worden om een vergadering te bezoeken. Daarvoor moet er op eerste plaats iets aan de manier van vergaderen veranderen. Wat ons betreft moeten Hilversummers in commissie vergaderingen gewoon samen met raadsleden in debat kunnen over voor hun belangrijke onderwerpen. Niet in vijf minuten je verhaal doen en verder je mond houden, nee, echt meedoen aan het debat. Natuurlijk, uiteindelijk moeten de gekozen raadsleden de besluiten nemen, maar het voortraject kan best anders. In september zal er aan de fractievoorzitters een voorstel worden gedaan om de manier van vergaderen in Hilversum te veranderen. We zijn benieuwd hoe dat gaat aflopen.

Over de rol van de gemeenteraad ten opzichte van het college hebben we het hier ook nog niet gehad. Dat bewaren we voor de volgende keer.

Lees deel 1