Dakloos, deel 3

24 augustus 2007

Dakloos, deel 3

Afgelopen woensdag ontvingen we antwoord van de wethouder op onze vragen over Rieny v/d Valk, die rond de bunker bij het vliegveld 'woont'. Eerlijk is eerlijk, dat was wel een heel snel antwoord. De wethouder is afgelopen maandag, na zijn vakantie, weer begonnen en woensdag hadden we de antwoorden al. Sneller lijkt ons onmogelijk.

Uit de antwoorden blijkt dat naar aanleiding van de commotie die in februari is ontstaan, de wethouder contact heeft gehad met Vangnet en Advies over de situatie van Rieny v/d Valk. Via het CIZ is ook bewerkstelligd dat de begeleiding uitgebreid kon worden. Dat is wat ons betreft een uitstekende aktie van de wethouder en de mensen van Vangnet en Advies.De wethouder schrijft verder dat Rieny een tijdje in de Cocon (daklozenopvang) heeft geslapen maar dat door het gedrag van Rieny hij daar op een gegeven moment niet meer welkom was. Vandaag is er een gesprek tussen Rieny en mensen van de Cocon om te kijken of deze 'schorsing' opgeheven kan worden. Het lijkt goed om toe te lichten hoe dat in de Cocon zo'n beetje werkt.Je kunt er maar een beperkt aantal nachten per maand terecht, afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare plaatsen. Hoe vaker je er slaapt, hoe moeilijker het wordt om er dan de volgende dag weer een plek te vinden. Na tien dagen kan het al lastig worden. In de praktijk is dat één van de dingen waar regelmatig gedoe over ontstaat tussen daklozen en de medewerkers van de Cocon. De Cocon is ook streng. Als je je niet aan de regels houdt, dan ga je er uit. Dat moeten ze ook wel, het is belangrijk dat duidelijk is wie de baas is en welke regels er gelden. Dat betekent wel dat je als je op de Cocon bent aangewezen, je regelmatig toch wat nachten elders (lees: op straat) zult moeten doorbrengen. Of omdat het er te druk is, of omdat je je niet aan de regels hebt gehouden (te laat binnen, drankgebruik, etc)

In het geval van Rieny v/d Valk,ook niet de makkelijkste, was dat dus ook zo. Dan ging hij weer terug naar z'n bunker. Maar ja, die is intussen dichtgemetseld. De antwoorden van de wethouder gaan niet zo heel erg in op hoe het komt dat die bunker is dichtgemetseld, op welk moment dat was en of er daarbij nagedacht is over Rieny. Er was overlast, dus is de bunker dichtgemetseld, in opdracht van 'de gemeente', na advies van de politie. Wij zouden wel eens willen weten hoeveel en welke overlast klachten dat waren en waarom die opdrachtgever niet even over Rieny heeft nagedacht. En,welke wethouder was er eigenlijk verantwoordelijk voor die opdracht? Daarna wordt het er wat ons betreft niet beter op met de antwoorden. Over de maatregelen voor de winter die de wethouder zou nemen zegt hij nu dat er een koude protocol geldt en er extra bedden worden geplaatst als het erg koud wordt. Prima natuurlijk, maar dat is niet nieuw. Dat protocol geldt al jaren. Wij hadden toch echt begrepen dat de wethouder iets extra's zou gaan doen. Over structurele maatregelen zegt de wethouder eigenlijk alleen maar dat hij samen met andere gemeenten in de regio aan het kijken is wat de mogelijkheden zijn. Hij zegt gek genoeg ook, althans zo lezen wij dat, dit jaar al een half miljoen van het rijk te hebben gekregen voor onder andere dit probleem. Maar, hij is nog aan het praten met de andere gemeenten over de besteding daarvan. Daaruit leiden wij af dat die gesprekken blijkbaar niet erg vlotten. Wij vragen ons dan weer af welke gemeente er dwars ligt. Wil Wijdemeren niet dat daklozen droog kunnen slapen? Wil Bussum niet? Of heeft Hilversum andere ideeën dan de rest? Als het gaat om de capaciteit van de Cocon en van Vangnet en Advies, dan moet de wethouder het antwoord op dit moment schuldig blijven. Eind van het jaar gaat hij op deze onderwerpen terugkomen.

Conclusie
Uit de echt heel snelle antwoorden van de wethouder blijkt dat hij in februari direct in actie is gekomen en veel heeft gedaan om het probleem voor en met Rieny /v/d Valk op te lossen. Daar zijn we erg gelukkig mee en dat neemt veel van onze boosheid weg. Maar er blijven wat ons betreft een aantal vragen over:

Op welk moment is die bunker dichtgemetseld? Was dat niet toen Rieny al uit de Cocon was gezet en dus weer in de bunker sliep? Hoeveel klachten, en van welke aard, waren er eigenlijk.
Welke wethouder is verantwoordelijk voor dat dichtmetselen? Is dat de burgemeester?>br /> Ligt er inderdaad een half miljoen 'op de plank'? Kunnen we die niet op korte termijn inzetten?
Klopt het dat ook woningcorporaties de bereidheid hebben om mee te denken en/of bij te dragen aan structurele oplossingen voor het daklozenprobleem?
Waarom staan er geen extra maatregelen op het programma voor de komende winter?
Hoe zit het nou met die regionale samenwerking, waarom gaat dat schijnbaar zo moeizaam?
Steeds weer blijkt ons dat Vangnet en Advies tot heel goede resultaten kan komen, waarom weten we niet of en hoe wij ze daarbij kunnen helpen?

Al met al zijn we tevreden met de inzet van de wethouder en de mensen van Vangnet en Advies om de situatie van Rieny v/d Valk te verbeteren. Iedereen lijkt daar te doen wat hij kan. Nou Rieny zelf nog.
Als het gaat om de structurele maatregelen zijn we minder te spreken. Nou kan dat natuurlijk best wachten tot de behandeling eind van dit jaar, dus daar zullen we de wethouder nu niet mee lastig vallen. Over een paar punten zullen we binnenkort nog wel vragen stellen, dat gaat dan over de volgens ons beloofde extra maatregelen voor komende winter en over het dichtmetselen van de bunker.

Lees ons eerdere stuk over dit onderwerp
 Lees het antwoord van de wethouder