Zorg: Innovatief en onbetaalbaar?

30 juni 2007

Zorg: Innovatief en onbetaalbaar?

In de Gooi en Eemlander van dinsdag 26 juni was te lezen dat de negen gemeenten van het Gewest Gooi en Vechtstreek de zorg hebben gekozen als één van de speerpunten van hun economisch beleid. Ze gaan op innovatieve wijze werk maken van de zorg.

onbetaalbaar
De SP heeft al eerder bezorgd gereageerd op deze ontwikkeling. In de economische visie voor Hilversum stond namelijk iets soortgelijks. Met veel moeite is het uiteindelijk gelukt om in de toelichting op te laten nemen dat zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet zijn. Want daar zit natuurlijk het probleem. Innovatieve zorg kan wel eens een moeilijk woord blijken te zijn voor dure zorg die niet voor iedereen beschikbaar is. Als wethouder Kerkhoff uit Laren zegt dat Het Gooi zo geschikt is voor deze nieuwe vorm van zorg, mede omdat er relatief veel welvaart in het Gooi is, maak ik me ongerust. Zegt hij daar feitelijk niet dat de mensen in het Gooi geld zat hebben om die mooie, dure zorg te betalen? Hoe moet het dan met de mensen die het niet kunnen betalen? Want die wonen ook in het Gooi. Alleen al in Hilversum zijn er duizenden mensen die een inkomen hebben dat zo laag is, dat ze in aanmerking komen voor bijzonder bijstand. Hoe gaan die mensen straks gebruik maken van die mooie maar onbetaalbare zorg ? Daar hoor ik niks over.

mens of apparaat
Behalve de onbetaalbaarheid van deze innovatieve zorg voor grote groepen mensen dreigt er nog een ander gevaar. In hetzelfde stuk in de Gooi en Eemlander staat bijvoorbeeld dat innovatieve zorg noodzakelijk is om bij een toenemende vergrijzing en een steeds krappere arbeidsmarkt de huidige hoogwaardige zorg te kunnen blijven leveren. Het Gewest is blijkbaar van mening dat we het tekort aan mensen in de zorg kunnen oplossen door innovatieve oplossingen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen. Ze zouden toch niet bedoelen dat we mensen gaan vervangen door apparaten? Komt het eten in verzorgingstehuizen straks per lopende band langs? Gaan we camera's in woningen van ouderen ophangen zodat we op een centraal punt kunnen zien of ze nog bewegen? Is dat de innovatieve zorg waar we op zitten te wachten?

aandacht
Gelukkig zijn er ook andere ontwikkelingen. In Soest worden mensen die hulp nodig hebben niet meer in grote verzorgingshuizen gestopt. Daar is gekozen voor kleinschalige woonvormen. Mensen kunnen in hun vertrouwde buurt blijven wonen en de zorg bestaat daar voor een belangrijk deel uit een onbetaalbaar element: Aandacht. In wooncentrum de Egelantier in Hilversum is sinds kort een nieuw systeem voor de warme maaltijd verstrekking ingevoerd. Niet meer van te voren een formuliertje invullen met wat je wilt eten. Rond etenstijd wordt er bij je aangebeld en staan er twee medewerkers voor de deur met een buffetwagen waarop verschillende soorten groenten en vlees staan uitgestald. Zegt u het maar mevrouw Jansen, wat wilt u vandaag eten? Wat de SP betreft is dat pas echte innovatie. Zorg met aandacht voor mensen, dat is waar de ouderen van nu en straks echt behoefte aan hebben. Als dat is wat het Gewest voor ogen heeft, dan ondersteunen we die initiatieven van harte. Voorlopig lijkt het daar echter niet op. Als het Gewest de zorg blijft benaderen vanuit een economische blik in plaats van te kijken naar het welzijn van haar inwoners dan kan het Gooi wel eens niet de beste plek zijn om oud te worden.