Winkelcentrum Kerkelanden

28 juni 2007

Winkelcentrum Kerkelanden

Er zijn plannen om het winkelcentrum Kerkelanden op te knappen en uit te breiden. Daarbij zouden ook de woningen op en bij dat winkelcentrum flink verbeterd moeten worden. Na gesprekken met de eigenaar (een projectontwikkelaar) en de buurt heeft het college in de commissievergadering van vorige week de randvoorwaarden voor die opknapbeurt toegelicht. De gemeenteraad zal uiteindelijk begin juli beslissen of ze met die randvoorwaarden akkoord gaat.

bedenkingen
De SP Hilversum had nogal wat bedenkingen. In de randvoorwaarden wordt de mogelijkheid geboden om de bestaande (huur)woningen te slopen en er nieuwe voor terug te bouwen. Belangrijkste argument daarvoor is dat de woningen slecht zijn onderhouden. Dat vonden wij een wat vreemde redenering. De woningen zijn eigendom van de projectontwikkelaar. Die heeft het onderhoud jarenlang niet en/of slecht uitgevoerd en nou zou die als beloning de woningen mogen slopen en nieuwe bouwen. In de regel pakt dat voor de huidige bewoners namelijk nogal slecht uit. Als die bewoners al terug mogen keren in de nieuwe woningen, zijn die altijd duurder dan de bestaande huizen. En hoe zit het met de kosten voor twee keer verhuizen? In dit specifieke geval doet zich echter iets bijzonders voor. Op de eerste plaats lijken de huidige bewoners het sloop-/nieuwbouwplan een goed idee te vinden. Daarmee is voor ons het probleem nog niet opgelost, want het gaat natuurlijk niet alleen om het belang van de huidige bewoners. Je hebt ook te maken met toekomstige bewoners en de woningvoorraad van Hilversum.

sociale woningbouw
De tweede bijzonderheid kwam aan het licht toen wij de wethouder een aantal vragen over de nieuwbouwplannen stelden. In het plan stond bijvoorbeeld helemaal niets over de in het collegeprogramma afgesproken 37% sociale woningbouw. Dat verbaasde ons. Of de wethouder het ter plekke verzon of dat het echt zo was, zijn antwoord verraste ons in ieder geval, Hij liet ons weten dat die 37% voor hem zo vanzelfsprekend was dat hij het daarom niet had opgeschreven, maar dat hij het alsnog zou toevoegen. Er kwam nog meer goed nieuws. Hij vertelde ook dat de woningen die wellicht gesloopt zouden worden, geen van allen in de sociale sector vallen maar dat wat hem betreft voor het hele bouwplan geldt dat er 37% sociale woningbouw moet komen. In het kort komt het er op neer dat er dure, slecht onderhouden woningen worden gesloopt en dat daar nieuwe, goedkopere woningen voor terugkomen. Voorwaarde was dan wel dat er hoger gebouwd mag worden dan wat er nu staat. Dat vonden wij op die plek geen probleem. In de randvoorwaarden wordt nu gesproken over maximaal zeven verdiepingen. Vlak naast het winkelcentrum staan gebouwen die net zo hoog en nog veel hoger zijn en wij vinden dat hoger bouwen op die plek dan ook prima kan. Eigenlijk zag de hele commissie dat wel zitten, alleen de VVD voelde niks voor het bouwen van goedkopere woningen.

parkeergarage
Er bleef nog een heikel punt over. Dat gaat zoals altijd over parkeren. Er zijn nu een aantal parkeerterreinen bij het winkelcentrum maar een deel daarvan zal verdwijnen. En het is nu al krap. Dat moet dus opgelost worden. Het voorstel van de wethouder is om een bovengrondse parkeergarage te bouwen van twee verdiepingen. Een verdieping boven op het bestaande parkeerterrein als het ware. Daar worden wij niet blij van. Parkeergarages, daar voelen wij helemaal niets voor en zeker niet bovengronds. Zonde van de ruimte. De wethouder legde natuurlijk uit dat er nu ook al een parkeerplaats is en dat hij daar eigenlijk alleen maar een verdieping bovenop wilde bouwen. Hij liet ook weten dat de parkeergarage een aantrekkelijke groen uitstraling zou krijgen met bijvoorbeeld een dijk er tegen aan en veel struiken en klimop. In de randvoorwaarden staat het beschreven als “een ingegroende parkeergarage"...

keus
We vinden het nog steeds niks. Maar ja, mensen willen nou eenmaal met de auto boodschappen kunnen doen. Als je geen parkeergarage bij winkelcentrum Kerkelanden bouwt, staat straks de hele buurt vol geparkeerd. Dat wil natuurlijk ook niemand. Maar waarom dan niet op z’n minst ondergronds. Het antwoord op die vraag is ook voorspelbaar. Veel te duur denkt de wethouder. Zo ontstaat er een lastige keuze. Als we niets doen, verpaupert het winkelcentrum en worden de woningen waarschijnlijk niet opgeknapt. Daar komt nog een probleem bij als de tijdelijke parkeervoorzieningen daar verdwijnen. Er lijkt nu een kans te zijn om het winkelcentrum een impuls te geven, de parkeerproblemen op te lossen en de woningen op te knappen. Als bonus kunnen we dan ook nog eens een aantal woningen in de sociale sector bij bouwen. Daar krijg je dan wel een lelijke parkeergarage bij. Maar is dat ook echt de enige keus? Is een ondergrondse parkeergarage op die plek eigenlijk wel onderzocht? Wat kost dat dan precies? Zou DELA (de projectontwikkelaar) niet gewoon in de buurt moeten willen investeren en niet alleen maar in het winkelcentrum? Hebben we ze dat eigenlijk wel gevraagd?

spannend
In de commissievergadering hebben we laten weten dat we er nog niet uit zijn. De komende raadsvergadering zullen we de knoop moeten doorhakken. Gaan we voor of tegen dit bouwplan stemmen? We gaan het er in de fractie nog maar eens uitgebreid over hebben. De uitkomst valt nu nog niet te voorspellen. Dat wordt nog spannend tijdens de raadsvergadering