Alweer reclame

8 juni 2007

Alweer reclame

In de vergadering van de gemeenteraad stond afgelopen week de nota buitenreclame van wethouder Rensen op de agenda. De nota was al eerder in de commissie economie behandeld en hier kun je lezen wat de SP daar toen nog aan heeft kunnen veranderen. In de raadsvergadering hebben we nog een paar verbeteringen voor elkaar gekregen.

In de nota werd gesteld dat het college van plan is om (eindelijk) vrije plakplaatsen te realiseren op verschillende plekken in Hilversum. Er zou ook strenger worden gehandhaafd tegen wildplakken. Wij hebben in de gemeenteraad van de wethouder de toezegging gekregen dat die handhaving pas wordt ingevoerd als die vrije plakplaatsen er ook allemaal zijn. Dat is mooi.

In de periode tussen de behandeling van de nota in de commissie en in de raad, hebben we van een andere wethouder , Meuwissen, een presentatie gehad over de (on)mogelijkheden van LED verlichting. Bij de presentatie bleek dat LED verlichting met name bij reclame objecten een belangrijke rol kan spelen. Dat is belangrijk, omdat LED verlichting 40% minder energie gebruikt dan traditionele verlichting. In een gemeente die net een duurzaamheidsprijs heeft gewonnen (lees hier) is het volgens ons van groot belang om te zorgen dat we het goede voorbeeld blijven geven.

Nou was er wel een probleem. De nota buitenreclame gaat namelijk over bijna alle reclame uitingen op de openbare weg, maar er is één uitzondering. Gevelreclame (zeg maar de borden boven de winkels), valt er niet onder. De voorwaarden daarvoor worden beschreven in de Welstandsnota. En dat is dus niet alleen een ander verhaal, maar zelfs een andere wethouder. In de raadsvergadering zaten wethouder Rensen en Meuwissen broederlijk naast elkaar, dat moest toch iets kunnen opleveren. En dat deed het ook. Er komt, na de zomer, een nota naar de commissie waarin beide wethouders zullen aangeven wat de mogelijkheden zijn om het gebruik van LED verlichting bij gevelreclame re verplichten. Wethouder Rensen was enthousiast over het idee en wij hebben dus goede hoop dat er een mooie regeling komt waarmee we Hilversum weer een stukje duurzamer kunnen maken.

Voor de duidelijkheid zetten we alle veranderingen die de wethouder op verzoek van de SP in de nota gaat opnemen nog maar even op een rij:

* Er komt een voorstel waarin het college aangeeft welke mogelijkheden er in het reclamebeleid opgenomen kunnen worden om de negatieve effecten van reclame te beperken. (lees hier)

* De wethouder heeft toegezegd dat vrije plakplaatsen er op zeer korte termijn komen en dat de handhaving op wildplakken niet eerder zal worden opgevoerd dan dat die plekken er zijn.

* Er komt een voorstel waarin wordt aangegeven welke mogelijkheden er zijn om het gebruik van LED verlichting bij reclame te verplichten.

De SP is erg blij met deze toezeggingen en willen de wethouder alvast bedanken voor de inspanningen die hij op dit terrein gaat plegen. Om er voor te zorgen dat het niet verdwijnt onder de grote stapels werk die de wethouder ongetwijfeld heeft, zullen wij hem de komende periode naar de voortgang van deze toezeggingen blijven vragen.