Stedelijke vernieuwing van Riebeeckwartier

4 mei 2007

Stedelijke vernieuwing van Riebeeckwartier

Het Van Riebeeckkwartier is een wijk waar niet zo veel mis mee is. Het is op zich een prettige buurt en de kwaliteit van de woningen is meestal goed. Toch wil de gemeente er verbeteringen aanbrengen. Het gaat dan met name om het inrichten van een woondienstenzone op het Bontekoe terrein. In die woondienstenzone komen dan voorzieningen als een VMBO (in plaats van het huidige Groot Gooyland), een buurthuis (ipv Nova Zembla), zorgwoningen, bibliotheek steunpunt, etc. De gemeente wil dat doen omdat daarmee ook in de toekomst de buurt aantrekkelijk kan blijven.

De SP is voorstander van woondienstenzones in wijken. Wij denken dat relatief kleinschalige voorzieningen in de buurt waar mensen wonen beter zijn dan één grote voorziening ergens in de stad. Liever een aantal kleinere bibliotheken dan één grote, liever een aantal kleinere buurthuizen dan één grote voorziening. Ook de manier waarop de wethouder het wil aanpakken spreekt ons erg aan. Hij gaat met allerlei partijen en bewoners in de buurt in gesprek om tot een gezamenlijk plan te komen, een zogenaamde buurtvisie. Daarin moet duidelijk worden of en welke veranderingen er in de buurt noodzakelijk zijn.

De SP heeft wel een aantal zorgen over de plannen die er nu liggen. Hoe zit het straks met die zorgwoningen, worden die niet te duur? In het voorstel gaat de Kindercampus (basisschool) verhuizen naar een ander deel van de wijk. Blijven er dan wel genoeg schoolplaatsen over in de buurt? Die VMBO midden in de wijk, gaat dat niet teveel overlast geven? En, worden al die op zich noodzakelijke functies op één plek niet een beetje veel van het goede? Is er op het Bontekoe terrein wel genoeg plek voor zoveel voorzieningen?

Inmiddels is er op 26 april een startbijeenkomst voor de buurt geweest. Sommige van de zorgen die wij hebben werden daar ook door buurtbewoners genoemd. We wachten maar even af hoe die gesprekken verder lopen en wat er dan uiteindelijk in de buurtvisie komt te staan. Het plan dat dan door de wethouder wordt voorgelegd zullen wij op alle genoemde punten beoordelen om te kijken wat we er dan van vinden, nu zijn eerst de buurtbewoners aan de beurt.