h

Re-integratie, een jaar later

21 april 2007

Re-integratie, een jaar later

De oogst van 1 jaar:
re-integratieaanpak effectiever en prettiger!

Ik ben nu een jaar wethouder Sociale Zaken. Het “weer aan het werk helpen” van mensen in de bijstand, re-integreren genaamd, vind ik zeer belangrijk. In een jaar tijd is de hele aanpak van re-integratie omgegooid.

Klantmanagers mogen weer doen waar ze goed in zijn
Een week of twee geleden nam ik de proef op de som. Ik had een afspraak met zeven klantmanagers, de mensen die de klanten dagelijks begeleiden naar werk. Ik wilde met ze praten over de nieuwe re-integratievisie. Die gaat niet meer uit van het bieden van standaardproducten als verloning en werkstage. De visie zegt dat we nu groepsgewijze of individuele begeleiding van klanten doen, waarbij we rekening houden met wat de klant wil en kan. Ik daagde ze uit: “Zeg het eens, is dit een visie op papier of doen we dit werkelijk?” Ze reageerden direct:”nee hoor, dit is niet alleen een verhaaltje, het gaat nu echt heel anders!”. “Vroeger mocht ik mensen alleen maar doorleiden naar standaardtrajecten; van het ene traject naar het andere. We mochten ze zelf niet begeleiden, het moest allemaal door re-integratiebureaus. Nou, daar werd ik niet echt vrolijk van.” “Ik begeleid mensen die al lang in de uitkering zitten. Bij deze mensen speelt vaak veel: schulden, vereenzaming, weinig dagritme, verslaving. Ik neem alles rustig met ze door en de klant geeft aan wat hij of zij het eerst wil aanpakken. Het is mooi werk om nu echte ondersteuning te kunnen geven.”
Ik was onder de indruk van de antwoorden. Hier zaten mensen die enthousiast waren en ervoeren dat de nieuwe aanpak werkte. Ze waren blij dat ze de ruimte kregen om goed werk te leveren.

Klanten zijn verrast
“En merken klanten ook dat het anders gaat?”, vroeg ik. “Ja hoor, ik hoor vaak mensen zeggen: dit gaat heel anders dan vroeger. Jullie nemen nu de tijd voor me.” “Klanten die allang in de uitkering zitten, hebben soms weinig contacten. Je ziet dat ze het fijn vinden om weer in een groep mee te draaien. Sommigen moeten weer leren vertellen wat ze vinden en willen.” “Als iemand weer een baan vindt naar zijn zin, is hij vaak verrast. Hij geloofde er zelf niet meer zo in. En dan blijkt het toch gewoon te lukken!”

Jobhunter ondersteunt bij solliciteren
Een ander onderdeel van de visie is het actief betrekken van werkgevers in Hilversum. Hiervoor hebben we drie ‘jobhunters’ in dienst genomen. Een week geleden had ik samen met één van hen een gesprek met een grote werkgever in Hilversum. Erg leuk om te doen! Je hoort zo veel en er is veel om op in te haken. Werkgevers willen best meehelpen. Het is alleen vaak onbekend terrein voor ze. De jobhunter onderhoudt de contacten. Als er vacatures zijn, gaat hij praten met geschikte klanten van ons. Hij gaat vaak mee om sollicitatiegesprek. Juist voor klanten die onzeker zijn werkt dit als een speer. Ook deze jobhunter was erg te spreken over zijn baan. Hier mocht hij doen waar hij goed in was: mensen aan een baan helpen. “En als dat lukt, is een klant soms zo dankbaar!”

Ondernemend de uitkering uit
Afgelopen donderdag was ik bij twee sessies van maar liefst 150 klanten per keer over “voor jezelf beginnen”. Vroeger was de focus alleen op “loondienst”. Nu willen we klanten ook in hun inkomen laten voorzien door ondernemer te worden. De animo was groot. Veel ideeën: een pedicure, een uitgever van een filmtijdschrift, een kok, catering van Braziliaanse hapjes…. Niet elk idee zal slagen. Maar het enthousiasme en het geloof in eigen kunnen was inspirerend!

Oud nieuws
Aan het eind van de week, was ik bij TV Hilversum voor een opname van In Derde Termijn over re-integratie. De commercieel directeur van het re-integratiebedrijf Sagenn was ook uitgenodigd. Er werd vooral teruggekeken naar werkstages: in 2004 was Sagenn ook op TV geweest en ze hadden hun ambitie bijna gehaald, maar niet helemaal. En de presentator had nog wat grieven.

Terugkijken slaat soms de plank mis. We werken ondertussen al heel anders. Vorig jaar deden we zo’n 180 werkstages. Nu nog maar 80. De re-integratiebedrijven zijn gewoon minder aan zet. En we stellen meer eisen aan ze rond begeleiding en training. De grootste verandering is dat de medewerkers van Sociale Zaken de klanten nu voor een groot deel weer zelf begeleiden. Dan kunnen we beter inspelen op de wensen van de klant en flexibel coachen. Dat is prettiger en bevredigender voor klant en medewerker. En de cijfers spreken voor zich: er zijn in 2006 tientallen klanten meer uit de uitkering dan verwacht! 

Karin Walters, wethouder 

De SP wil graag van u horen wat u van de veranderingen op dit terrein vindt. Heeft u de afgelopen tijd met dit soort trajecten te maken gehad? Bent u daar tevreden over? Denkt u dat het beter is dan een jaar geleden? Wij horen het graag!

U bent hier