Een opgeknapt zwembad

19 april 2007

Een opgeknapt zwembad

Wethouder Rensen wil extra geld uittrekken voor het opknappen van het zwembad in Liebergen. Afgesproken was al dat de gemeente er 1 miljoen in ging stoppen. Wethouder Rensen is tot de conclusie gekomen dat dat onvoldoende is. Hij denkt dat er 2,5 miljoen nodig is om het zwembad weer enige tientallen jaren mee te laten gaan. En dan gaat het nog maar over een “gewone” opknapbeurt. De SP heeft geen probleem met het opknappen van het zwembad, maar 2,5 miljoen is veel geld. Voor dat geld willen wij dan wel dat de Hilversummers er ook echt van profiteren. Wij pleiten er dan ook voor dat er een garantie komt dat de tarieven de komende jaren niet omhoog gaan. Het kan wat ons betreft niet zo zijn dat de gebruikers van het zwembad straks de rekening gepresenteerd krijgen voor een opknapbeurt die al van hun belastingcenten is betaald.

De SP pleit al jaren voor het weer invoeren van schoolzwemmen in Hilversum. Daarbij gaat het ons er vooral om dat kinderen leren zichzelf te redden, het halen van een diploma staat op de tweede plaats. Niet alleen is het goed dat kinderen kunnen zwemmen, zwemles zorgt ook voor de noodzakelijke lichaamsbeweging en versterkt de band van kinderen onderling.

Wij zien met een opgeknapt zwembad nieuwe kansen ontstaan om dat ook voor elkaar te krijgen. Het zwembad is straks prima geschikt om meerdere groepen zwemmers tegelijk van dienst te kunnen zijn. Wat ons betreft moet de wethouder zich dan ook maar inspannen om het schoolzwemmen weer mogelijk te maken. We snappen ook wel dat voor schoolzwemmen nog wel meer uitdagingen liggen te wachten (denk aan vervoer, tijd, leerkrachten) maar deze wethouder heeft laten zien dat hij prima in staat is om dat soort hobbels uit de weg te ruimen. Als hij 2,5 miljoen kan vinden voor het zwembad, dan moeten dit soort logistieke problemen toch een peulenschil zijn?