Een dagje Geuzenbuurt

16 april 2007

Een dagje Geuzenbuurt

Afgelopen zaterdag waren we in de Geuzenbuurt om de bewoners daar te vragen hoe zij dachten over de voorgenomen sluiting van buurthuis de Geus. We waren daar met vijf SP-ers en hebben van 13.00 tot 16.00 uur door de buurt gelopen en huis-aan-huis aangebeld. Wie niet thuis was, kreeg een kaartje in de bus. In totaal hebben alleen al die dag zo’n honderd mensen onze enquete ingevuld. Via onze website komen nog steeds ingevulde formulieren binnen van de mensen die niet thuis waren.

Opvallend was dat de gesprekken die we aan de deur voerden niet alleen over de Geus gingen. Veel mensen wilden ook graag andere verhalen aan ons kwijt. Dat waren verhalen over de susbsidie die de gemeente geeft bij verbouwingen, over de parkeerdruk, overlast van vrachtverkeer, gebrek aan speelplekken, speelplekken op de verkeerde plek, vragen over het aangekondigde vertrek van het ziekenhuis, etc. Regelmatig stonden we uiteindelijk met alle bewoners van een huis (en soms ook nog de buren) een kwartier of 20 minuten te praten over alles wat er in de Geuzenbuurt speelt. Voor en tegenstanders van onze actie waren blij dat een politieke partij op deze manier aandacht aan de buurt besteede. Eén trotse bewoner en SP lid moest en zou ons zijn foto van Jan Marijnissen laten zien. Het was al met al een zeer nuttige middag waarop we veel informatie over de Geuzenbuurt hebben gekregen. Informatie die we weer kunnen gebruiken bij ons raadswerk en onze activiteiten op straat.

Maar dan de hamvraag, wat vinden de bewoners nou eigenlijk van de voorgenomen sluiting? Van de 100 mensen die de enquete beantwoord hebben is 60% van mening dat het een slecht idee is, 30% maakt het niet uit en 10% zal blij zijn als het buurthuis dichtgaat. Opvallend was ook het hoge percentage mensen dat bereid was om actie te voeren voor behoud van het buurthuis. Bijna de helft van de mensen die vonden dat het buurthuis open moet blijven waren bereid daar zelf de handen voor uit de mouwen te steken.

Er waren natuurlijk verschillende argumenten om het buurthuis open te willen houden, maar een paar sprongen er toch echt uit. Op de eerste plaats was dat de peuterspeelzaal. Daarvan vond zo goed als iedereen dat die daar op die plek behouden moest blijven. Een andere was de modelspoorbaan. In de buurt was veel steun te vinden om ook die in de Geus te houden.

We wachten de rest van de reacties deze week nog even af, omdat de formulieren die nu nog binnenkomen meestal afkomstig zijn van mensen die ook bereid zijn om aktie te voeren voor behoud van de Geus. Alleen gisteren al zijn er nog eens twaalf formulieren bij ons binnengekomen. Eind van de week zullen we bekijken hoe we de mensen die iets willen doen bij elkaar kunnen brengen en welke mogelijkheden er zijn om aktie te voeren.

Vul de enquete in Vul de enquete in!