De Geus sluiten, wat vindt u er van?

4 april 2007

De Geus sluiten, wat vindt u er van?

Eind januari schreven wij over de plannen van de gemeente om buurthuis de Geus te sluiten, samen met twee andere buurthuizen in die buurt. De SP vindt dat nog steeds een slecht plan. Daarom zullen we op zaterdagmiddag 14 april aan bewoners in de buurt gaan vragen wat die er nou eigenlijk van vinden.

Het gemeentelijke plan is eenvoudig genoeg. Drie buurthuizen samenvoegen tot één. Dat is namelijk een stuk goedkoper. Dat is mooi, lijkt het. Toch heeft de SP er wel een probleem mee. Uit een door de gemeente zelf uitgevoerd onderzoek blijkt dat de behoefte aan buurthuizen in die buurt groot is, en de komende jaren nog zal toenemen. Tcoh wordt het nieuwe buurthuis (dat gepland is bij/in de Campina) kleiner dan de ruimte die nu in de Geus beschikbaar is, over die andere twee hebben we het dan nog niet. Dat begrijpen we dus niet. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat een buurthuis natuurlijk gewoon in de buurt moet zijn. Wij zijn voor meer, kleinschalige, buurthuizen die echt bij mensen in de buurt staan. Waar je gewoon 's avonds naar toe kunt lopen.
Wij vinden dat een buurt waar de behoefte voor een buurthuis toeneemt, meer ruimte moet krijgen, niet minder. Wij vinden dat een college dat kiest voor wijkgericht werken en voor verbetering van de sociale infrastructuur geen buurthuizen moet sluiten, maar juist moet uitbreiden.

Maar goed, belangrijker dan wat wij vinden is natuurlijk wat de mensen in de buurt er zelf van vinden. Daarom gaan we het aan ze vragen. Op zaterdag 14 april zullen we in de buurt van de Geus huis-aan-huis aanbellen om de mensen daar naar hun mening te vragen over dit plan van de gemeente. We zijn benieuwd.

Vul de enquete in!