Bezwaar maken? Dat is dan 900 euro graag

2 april 2007

Bezwaar maken? Dat is dan 900 euro graag

De buurtgroep Behoud Zuiderkerk wil alles uit de kast halen om de ontwikkeling op het terrein waar nu de Zuiderkerk staat tegen te houden. (Over die plannen en ons standpunt daarover kunt uhier meer lezen). Of je dat bouwplan nou een goed idee vindt of niet, bezwaar maken is natuurlijk hun goed recht. Ze zijn daarbij wel op een pijnlijk probleem gestuit. Als je die plannen goed wil bestuderen, kost dat geld. Veel geld.

Hoe dat komt? Simpel. De gemeente legt plannen altijd ter inzage bij publiekszaken. Als je als inwoner van Hilversum naar die plannen wil kijken, dan kan dat. In de leeszaal op het Melkpad zijn alle openbare documenten van de gemeente in te zien. Niks aan de hand dus. Tot je die documenten mee wilt nemen. Dan moet je betalen voor de kopiekosten. Dat klinkt redelijk, maar in het geval van de Zuiderkerk zitten er een 57 tekeningen bij die veel geld kosten om te kopiëren, bijna 900 euro om precies te zijn. Zoveel geld heeft die buurtgroep niet. Daarom hadden ze de wethouder gevraagd of er een andere oplossing mogelijk was. In eerste instantie had de wethouder laten weten dat die oplossing er niet was. Het kost gewoon geld en de buurtgroep moest maar betalen.
De SP fractie was van plan om de wethouder daar gisteravond in de vergadering van de commissie stad vragen over te stellen, maar gelukkig was ook de buurtgroep zelf zo slim om naar die vergadering te komen en in de rondvraag de commissie te vragen of er geen andere oplossing mogelijk was. Het was wel een beetje duwen en trekken voor er een oplossing kwam. Met name de PvdA vond bijvoorbeeld dat de buurtgroep maar gewoon moest betalen. Ook de wethouder was bang dat het allemaal te duur zou worden. Wij hebben er uiteindelijk op gewezen dat het toch wel een beetje gek is dat we inwoners van Hilversum bijna 900 euro laten betalen om van hun recht gebruik te mogen maken terwijl de raad zelf op een zaterdagmiddag honderden euro's over de balk gooit met het 'gezamenlijk maken van een dagje televisie om de onderlinge band te versterken'. Met frisse tegenzin heeft de wethouder uiteindelijk toegezegd dat hij met de buurtgroep gaat praten om een oplossing te vinden. Dat leek ons een goed idee. Met de buurtgroep hebben we als SP afgesproken dat ze weer terugkomen als dat gesprek geen goede oplossing oplevert.

Wat ons betreft is het verhaal hiermee niet afgelopen. Wij zullen het berekenen van dit soort kosten binnenkort meer principieel aan de orde stellen. Het moet toch mogelijk zijn om inwoners van Hilversum op een minder kostbare manier van informatie te voorzien. Daarbij valt te denken aan het gebruik van internet. Je kunt je ook voorstellen dat inwoners tekeningen en stukken die ze nodig hebben mee kunnen krijgen op een Cd-rom, dat is niet alleen goedkoper dan papieren kopieën, maar ook milieuvriendelijker en handzamer. Als dat technisch te ingewikkeld wordt (je weet het maar nooit), dan zouden we ook een bovengrens aan de te betalen leges per plan kunnen afspreken. Het kan wat ons betreft in ieder geval niet de bedoeling zijn dat wij het de inwoners van Hilversum feitelijk onmogelijk maken om hun recht om bezwaar te maken te kunnen gebruiken.