h

Antireclame en vrije plakplaatsen

24 april 2007

Antireclame en vrije plakplaatsen

In de commissie verkeer en buurt van gisteren stond het onderwerp buitenreclame op de agenda. Waarom dat in Verkeer en Buurt moet en niet in Economie, dat snappen wij ook niet, maar dat maakt verder niet zo veel uit. Wethouder Rensen (want die gaat er over) had ons een uitgebreid verhaal gestuurd over muppies, urban screens en vrije plakplaatsen. Het stuk gaf een goed inzicht in wat er in Hilversum allemaal aan reclame middelen wordt gebruikt en welk beleid we daarin voeren. Wat wij als SP vooral van belang vonden, waren twee onderwerpen. Wildplakken, daar hebben we op deze site al eerder over geschreven, en een meer principiële vraag over reclame.

Dit college stopt veel tijd en moeite in armoedebestrijding en schuldhulpverlening. Als laatste voorbeeld daarvan is er het toneelstuk De Verleiding, dat jongeren meer bewust moet maken van geld en het risico van lenen. Een prima zaak natuurlijk. Wij vroegen de wethouder of het niet een beetje gek was dat we al die tijd en moeite in dit soort onderwerpen stoppen om vervolgens ruimte in onze stad te verhuren aan bedrijven die grote posters met “koop nu en betaal later” ophangen. 

Duidelijk was dat de wethouder op die vraag niet gerekend had. Je kon hem bijna horen nadenken. Toen in de rest van de commissie ook wel enige bereidheid bleek om daar eens over na te denken hielp dat de wethouder blijkbaar op weg. Want, na enig aandringen van de SP, kwam het antwoord. De wethouder was het deels met ons eens. Hij vond het in ieder geval belangrijk genoeg om de komende tijd te gaan nadenken over de vraag hoe hij die negatieve effecten van reclame kan beperken met zijn reclame beleid. Hij denkt dan aan zaken als een deel van de reclame ruimte beschikbaar houden voor ideële reclame, maar ook over alternatieve reclamevormen. Om kort te gaan, hij wist eigenlijk nog niet hoe, maar vond het belangrijk genoeg om toe te zeggen dat hij binnenkort in de commissie terug komt met een voorstel over dit onderwerp. 

Dat is altijd link, want wanneer horen we dan wat, verdwijnt het niet ergens op de stapel? Nou, wij durven dat risico met deze wethouder wel te lopen. Wij hebben eind vorige jaar namelijk met hem afgesproken dat er in Hilversum vrije plakplaatsen zouden komen. Ook toen zij hij nog niet te weten hoe hij dat ging regelen, maar dat hij ter zijner tijd met een voorstel zou komen. In deze reclame nota staan die plakplaatsen keurig vermeld. Hilversum krijgt eindelijk z'n vrije plakplaatsen, dat is zeker. 

Wij hebben de wethouder laten weten dat we erg blij zijn met het verhaal dat er nu ligt, zowel met de vrije plakplaatsen als met zijn toezegging over wat ik maar antireclame noem. O ja, we hebben hem ook beloofd om elke maand naar zijn vorderingen op dit terrein te vragen. Gewoon, om hem te helpen herinneren.

U bent hier