Inburgeren: Wie wil, die mag!

11 maart 2007

Inburgeren: Wie wil, die mag!

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad een nieuwe inburgeringsverordening aangenomen. Dat was nodig nadat ex-minister Verdonk met haar nieuwe Wet Inburgering de regels flink had aangescherpt. De verordening die wethouder Hammer voorstelde stond dan ook vol mogelijkheden om mensen te dwingen en te beboeten. Tegelijkertijd kregen mensen die vrijwillig een inburgeringstraject wilden lopen geen prioriteit. Reden genoeg voor de SP om – samen met GroenLinks – twee wijzigingsvoorstellen te doen. Voorstellen die, toch nog redelijk onverwacht, door de Raad werden overgenomen.

Het voorstel van wethouder Hammer had immers in de commissie Welzijn al een raadsmeerderheid achter zich gekregen. De fracties van PvdA, Leefbaar Hilversum, CDA, DLPH en ChristenUnie stemden daar zonder meer vóór de verordening. Hoewel een raadsmeerderheid dus geen behoefte leek te hebben aan wijzigingen, deden Aynur Polat (GL) en Joep Meddens (SP) toch enkele pogingen.

De eerste was een motie waarin wethouder Hammer werd opgeroepen juist wèl de prioriteit te geven aan vrijwillige inburgeraars die zij in zijn voorstel niet kregen.

In eerste instantie gaf de wethouder aan zich voorlopig enkel te willen richten op de door de wet verplichte doelgroepen. Pas als precies duidelijk was hoeveel vrijwillige inburgeraars zich zouden melden en wat dat de gemeente dan zou kosten wilde hij met deze mensen aan de slag.

Gelukkig – en dat siert hem – ging ook Hammer uiteindelijk overstag voor het pleidooi van SP en GL: vrijwillige inburgeraars voorlopig geen inburgeringstraject aanbieden kan in de administratieve werkelijkheid wel juist zijn, maar zendt in de werkelijke werkelijkheid het verkeerde signaal uit. Doordat het College de motie overnam, zegt Hilversum nu volmondig ja tegen iedereen die graag wil inburgeren.

De tweede joint venture met GroenLinks was een amendement waarmee in de verordening de mogelijkheid werd opgenomen om inburgeraars te belonen als zij snel hun examen halen. Voor de SP is het helder: wanneer bestraffen van ongewenst gedrag noodzakelijk is, dan moet dat kunnen. Maar een evenwichtig beleid maakt ook het belonen van gewenst gedrag mogelijk. Ingeburgerden onder ons citeren in dit soort gevallen een oude Nederlandse volkswijsheid: ‘je vangt meer vliegen met stroop, dan met azijn’.

Nadat we plechtig aan wethouder Hammer hadden beloofd graag met hem de discussie aan te gaan over mogelijke uitvoeringproblemen (want wat is nu precies een passende beloning?), gaf hij aan wel blij te zijn met deze verbetering. Als wethouder kreeg hij immers meer mogelijkheden om te sturen. Gerustgesteld kon toen ook de PvdA-fractie instemmen met het amendement, zodat het voorstel werd aangenomen.

Zo trokken SP en GL de PvdA over de streep: wat ons betreft een stevig staaltje linkse samenwerking. Als gevolg geeft de gemeente nu een positief signaal naar onze inburgerende medemens. En dat is in deze tijden van polarisering zeker geen overbodige luxe.

MOTIE VRIJWILLIGE INBURGERAARS

Overwegende:

• dat de nieuwe Wet Inburgering aan een aantal groepen oud- en nieuwkomers de inburgeringsplicht oplegt, inclusief eventuele sancties om die plicht af te dwingen;
  • dat in de nu voorliggende verordening echter niets geregeld is voor (bijvoorbeeld) oudkomers die graag snel willen inburgeren;
  • dat de nu voorgestelde verordening en de daarbij behorende nota zich vooral richten op mensen met een of andere sociale uitkering, maar niet voorziet in oudkomers zonder inkomen of met een minimuminkomen uit arbeid;
  • dat hoewel nog niet is onderzocht om hoeveel mogelijke vrijwillige inburgeraars het in Hilversum kan gaan, niet te verwachten valt dat het om hele grote aantallen zal gaan;
  • dat nu zowel de landelijke als de lokale overheid het belang van het leren van de Nederlandse taal en van het inburgeren zo benadrukken, er voor vrijwillige inburgeraars geen belemmeringen moeten worden opgeworpen;
  • dat de gemeente Hilversum vanwege de oude Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) nog gelden ten behoeve van inburgering heeft gereserveerd.

Verzoekt het college:

• Binnen drie maanden aan de Raad voor te leggen een plan van aanpak om aan vrijwillige inburgeraars in Hilversum een inburgeringstraject aan te kunnen bieden;
  • Ten behoeve van dat plan van aanpak zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen drie maanden, na te gaan onder de doelgroep hoe groot de behoefte aan vrijwillige inburgeringstrajecten in Hilversum is;
  • De hieruit voortvloeiende kosten voor 2007 te dekken uit het restant WIN-gelden.

en gaat over tot de orde van de dag.

Aynur Genc Polat, Groen Links
Joep Meddens, SP

AMENDEMENT BELONING INBURGERAARS

De gemeenteraad van Hilversum, in vergadering bijeen op 8 maart 2007 ter behandeling van de verordening Wet Inburgering Hilversum,

overwegende:

• dat in de tekst van het raadsvoorstel (p.2, onder kopje ‘Handhaving’) niet alleen gesproken wordt over ‘boetes’, maar ook over ‘prikkels’;
  • dat het wenselijk is dat oud- en nieuwkomers niet alleen middels een financiële boete kunnen worden gedwongen tot inburgering, maar ook middels een beloning kunnen worden gestimuleerd hun inburgeringstraject zo snel mogelijk af te leggen;

besluit:

• in de verordening Wet Inburgering gemeente Hilversum op te nemen:
    artikel 11 Beloning
    Het college kan besluiten inburgeraars die hun inburgeringsexamen sneller behalen dan de in artikel 7, eerste lid, van de wet bedoelde termijn of binnen de door het college op grond van artikel 31, tweede lid, onderdeel a, van de wet verlengde termijn, daarvoor een passende beloning te geven.
  • de artikelen 11 en 12 (inwerkingtreding en citeertitel) te vernummeren tot 12 en 13.

en verzoekt het college:

• de gemeenteraad een voorstel voor te leggen ter nadere invulling van het nieuwe artikel 11 en deze invulling op te nemen in de beleidsregels , welke het college zal vaststellen

en gaat over tot de orde van de dag.

Aynur Genc Polat, Groen Links
Joep Meddens, SP