Meldpunt WMO

3 februari 2007

Meldpunt WMO

Op 1 januari is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning ingevoerd. De WMO is bedoeld voor mensen die zijn aangewezen op zorg en welzijnsvoorzieningen. Denk aan zaken als thuiszorg, een traplift, etc. Tot 1 januari waren daar natuurlijk ook regelingen voor. Die werden deels uitgevoerd door het rijk en deels door de gemeente. De WMO wordt nu in zijn geheel door de gemeente uitgevoerd. De gedachte is dat dat tot betere voorzieningen lijdt.

De SP is geen voorstander van deze wet. Voornamelijk omdat met het overdragen van de verantwoordelijkheden naar de gemeenten, het rijk er ook gelijk minder geld voor uit wilde geven. Niks betere voorzieningen dus, gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel! In Hilversum heeft de SP in de gemeenteraad de schade nog proberen te beperken. Zo hebben we er onder andere voor kunnen zorgen dat mensen met een inkomen tot 130% van het minimum geen eigen bijdrage hoeven te betalen voor WMO voorzieningen. Nou is regels op papier bedenken één ding, hoe het in de werkelijkheid uitpakt is weer een heel andere vraag. Het college van Hilversum heeft afgesproken dat er in Hilversum niemand op achteruit mag gaan als gevolg van de invoering van de WMO. Niet in financiële zin, en niet in zorg.

De SP Hilversum is erg benieuwd of al die mooie woorden in de praktijk ook waar gemaakt worden. Wij kunnen ons voorstellen dat er toch nog dingen mis gaan. Zaken die misschien niet altijd te voorzien zijn geweest, maar die toch echt anders moeten. Mis schien pakt de WMO in uw geval wel heel gunstig uit, ook dat willen we graag weten. Daarom heeft de SP Hilversum besloten eenMeldpunt WMO in te richten. Daar kunnen mensen terecht met al hun opmerkingen over de WMO. Wij verzamelen de reacties en zullen in de raad verbeteringen voorstellen als dat nodig mocht zijn. Ook als het problemen betreft die de gemeente niet kan oplossen maar waarvoor ingrijpen van het rijk noodzakelijk is,zullen we actie ondernemen. Onze fractie in de 2e kamer kan op basis van signalen uit verschillende gemeentes problemen in Den Haag aan de orde stellen.

De WMO Meldlijn is telefonisch te bereiken op nummer 035 622 93 63. Iedere woensdagavond krijgt u ons direct aan de lijn, op alle andere momenten krijgt u een antwoordapparaat waar u uw telefoonnummer kunt achterlaten, we bellen u dan zo snel mogelijk terug.

U kunt ook onze WMO enquête invullen op deze website.