SP niet blij met WMO, maar stemt in met uitvoering

14 december 2006

SP niet blij met WMO, maar stemt in met uitvoering

Deze week is in de commissie welzijn gesproken over de beleidsregels voor de WMO. Dat was de laatste van een serie besluiten die nodig waren om de Wet Maatschappelijke Ondersteuning per 1 januari in te kunnen voeren. Het is een wet waar de SP zeker niet blij mee is. Het is een wet die volgens ons geen ander doel heeft dan het doorvoeren van een bezuiniging op zorg en welzijn. In het kort komt het er op neer dat taken die vroeger door het rijk werden uitgevoerd, nu door de gemeente moeten worden gedaan. De gemeente krijgt daar echter wel mindergeld voor dan het rijk nodig had. Dat kan volgens ons dan ook niet goed gaan. In de 2e kamer heeft de SP dan ook tegen deze wet gestemd. Hij is echter door een kamermeerderheid aangenomen. In Hilversum hebben we nu dus ook met deze wet te maken, of we dat nou leuk vinden of niet. Daarom hebben wij ons hier vanaf het begin op het standpunt gesteld dat we dan maar moeten proberen om er het beste van te maken, om de problemen die gebruikers van bijvoorbeeld huishoudelijke zorg, rolstoelen en andere voorzieningen te wachten staan zoveel mogelijk te beperken.

Eén van de onderdelen betreft de eigen bijdrage. De WMO geeft de mogelijkheid om iedereen een eigen bijdrage te vragen voor allerlei soorten voorzieningen. De SP heeft geijverd om die eigen bijdrage in zijn geheel niet in te voeren. Dat kan, maar het kost natuurlijk wel geld. Uiteindelijk is er in de Hilversumse raad een meerderheid gevonden voor het niet vragen van een eigen bijdrage van mensen die tot 130% van het minimum verdienen, zeg maar een kleine 1000 euro. Wat ons betreft het die grens best hoger mogen liggen, maar dit is wat maximaal haalbaar was.

Een belangrijk onderdeel is wat ons betreft ook de manier waarop gebruikers van de WMO over de nieuwe regels worden geinformeerd. In de prakijk gaat daar namelijk veel mis. Wethouder Hammer heeft veel gedaan om die informatievoorziening goed te regelen. Door middel van informatie in kranten, speciale folders en kranten over de WMO, gesprekken met belangenverenigingen, enzovoort. Daar zijn we erg tevreden over en maken de wethouder daar dan ook graag een compliment voor.

Voor de liefhebbers is hier te lezen wat we er als SP Hilversum in de commissie Welzijn uiteindelijk over hebben gezegd. Elders op deze site is meer te vinden over andere onderdelen van de WMO.