SP stemt voor verordening WMO

8 oktober 2006

SP stemt voor verordening WMO

De SP heeft afgelopen woensdag, na een tumultueus verlopen debat, ingestemd met de nieuwe verordening maatschappelijke ondersteuning. De steun aan de verordening kon worden gegeven omdat – op initiatief van de SP – met coalitiepartijen PvdA, CDA en D66 een akkoord was bereikt over beperking van de eigen bijdrage en waarborging van het recht op een individuele voorziening (beperking van de werking van de primaten). Daarnaast werd ook een derde motie van de SP, die jong gehandicapten het recht geeft op woningaanpassingen wanneer ze voor het eerst uit huis gaan, door de Raad aangenomen.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is wat de SP betreft geen goede wet. Hoewel het een goede zaak is dat de WMO maatschappelijke participatie – het meedoen aan de samenleving – centraal stelt, zijn er enkele grote nadelen. Belangrijkste daarvan is dat het Rijk opnieuw minder geld vrijmaakt voor welzijnstaken. De rekening voor deze bezuiniging wordt bij gemeenten gelegd. Die wentelen het verlies in veel gevallen af op de burger, hetzij door eigen bijdragen te vragen, hetzij door de voorzieningen te beperken.

Het kan echter ook anders, beter. Met die insteek kijkt de SP Hilversum naar de in- en straks uitvoering van de WMO in ons dorp. Vanuit die gedachte riep de voorgestelde verordening bij ons nog een zestal vragen op, te weten:

Wat heeft de Raad nog te zeggen over de verdere invulling van de verordening? Waarom vragen we eigen bijdrage voor zorg die mensen hard nodig hebben? Hoe wordt er straks omgegaan met het zogenaamde primaat van de algemene voorziening? Wordt er straks wel ruimhartig omgegaan met de mogelijkheid een persoonsgebonden budget (PGB) aan te vragen? Waarom gunnen we kloosters geen woningaanpassingen? Wordt het door deze verordening niet onmogelijk voor jong gehandicapten en chronisch zieken om zelfstandig te gaan wonen?

Gelukkig kon de wethouder toezeggen dat ook het besluit maatschappelijke ondersteuning nog door de Raad besproken zal worden, voordat de regels zullen gaan gelden. De eerste vraag was daarmee naar tevredenheid beantwoord. De tweede vraag leidde uiteindelijk tot de meeste commotie. Op de SP na had iedere fractie (inclusief de PvdA en GroenLinks) zich al eerder uitgesproken voor een inkomensafhankelijk systeem van eigen bijdragen. Om op dit vlak iets te bereiken was dus bijzonder lastig. Uiteindelijk werd met de coalitiepartijen (PvdA, CDA en D66) een motie ingediend waardoor in ieder geval geen eigen bijdrage gevraagd zal worden aan mensen die minder dan 130% van het sociaal minimum verdienen. Wat ons betreft is dat beter dan niets. Tot zover geen problemen. Die ontstonden wel toen onze fractie besloot een voorstel van GroenLinks om die grens te verhogen tot 150% te steunen. Hoewel het voorstel het niet haalde (alle andere partijen waren tegen), leidde het standpunt van de SP tot grote verontwaardiging bij zowel de coalitiepartijen als de rechtse oppositie. Dat vonden we wel wat gek. Wij hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat we het liefst helemaal geen eigen bijdrage willen. Ieder voorstel dat beter is dan de 130% die er nu staat zullen wij dus altijd steunen.
De derde vraag werd op een goede manier beantwoord met de tweede motie die de SP overeenkwam met de overige coalitiepartijen. Algemene voorzieningen zullen daardoor alleen maar worden gebruikt voor tijdelijke problemen. Verder zijn mensen door de motie niet langer verplicht te verhuizen als dat goedkoper is dan het aanpassen van hun woning, tenzij de kosten hoger zijn dan 20.000 euro. Op de vierde vraag antwoordde de wethouder dat wat hem betreft slechts in uitzonderlijke gevallen de mogelijkheid een PGB aan te vragen zou worden uitgesloten. De wethouder zag helaas wel beren op de weg wat betreft het vergoeden van woningaanpassingen in kloosters. Wij hopen dat die bij de evaluatie in 2007 verjaagd kunnen worden. De laatste vraag beantwoordde de SP zelf, gesteund door de voltallige Raad door een motie in te dienen. Daardoor zijn jongeren met een handicap of chronische ziekte niet langer uitgesloten van de voorzieningen.

Is de SP nu tevreden met deze verordening? Ja en nee. Onder de streep zal dit voor een hoop ouderen, chronisch zieken en gehandicapten een verbetering betekenen. Mensen met een kleine portemonnee zullen geen eigen bijdrage betalen, voor enkele woningaanpassingen zoals een traplift hoeft niet meer verhuisd te worden en problemen die niet tijdelijk van aard zijn worden gewoon individueel opgelost. Bovendien zal de uitwerking nog aan de Raad worden voorgelegd, in de commissie Welzijn, zodat eventueel nog kan worden bijgestuurd. Daar is ook weer een nieuwe kans om die grens van 130% op te trekken. De SP zit en zat op de WMO niet te wachten, maar het is een wet die ons door dit neo-liberale kabinet nou eenmaal is opgelegd. Hopelijk draagt de WMO zoals wij die in Hilversum proberen vorm te geven toch nog een beetje bij bij aan een beter, socialer Hilversum.